Tema
Pædagogfaglig ledelse
Forskning gør os klogere på, hvad der karakteriserer god ledelse i dagtilbud og fritidsinstitutioner, og hvilken rolle pædagogfaglig ledelse spiller for den pædagogiske kvalitet og for arbejdsmiljøet.
Vi formidler og støtter pædagogisk forskning
Nye perspektiver på lederrollen
-
-
Paradoksledelse er ikke ’how to do’. Det er mere ’how to think’ – en tænkning eller et mindset, hvor man evner at blive i dobbeltheder og modsatrettetheder og samtidig kan udvise handlekraft.«
Lotte Lüscher, ledelsesekspert -
Spot på personale-ledelse
-
-
Det er vigtigt, at lederne tænker over, hvilken mental programmering de selv har. Det giver dem en indikation af, hvilken stressform de selv er i størst fare for at blive ramt af."
Helle Hein, stress- og motivationsforsker. -
Inspiration fra forskningen
-
-
-
Lederen kan træffe beslutninger om ressourcer, rammer, betingelser og handlerum, men som medarbejder har man også et ansvar, hvis man kan se, at en kollega eller leder er presset."
Lars Louis Andersen, professor, Nationalt Videncenter for Arbejdsmiljø