Børns leg
Pædagogers legedidaktik
-
Ligesom at man på kokkeskolen lærer fire grundsaucer, skal man på pædagoguddannelsen lære fire grundlege, der passer til forskellige størrelser børnegrupper, som man kan justere i en uendelig variation."
Ditte Winther-Lindqvist, forsker på DPU. -
-
Pædagogers betydning for børns leg
-
"Hvor leg som middel til læring tit bliver opfattet som meget instrumentelt, bliver fri leg romantiseret. (...) i spændingsfeltet mellem de to forståelser er tre forståelser af leg, som alle tre har deres berettigelse."
Christina Haandbæk Schmidt, docent på UCL. -
-
Børneinitieret leg og legepauser
-
Jeg så mange legende tilgange, og det er positivt. Men den leg, der tager udgangspunkt i det, børnene selv finder interessant, er mindre i centrum, og den er under pres."
Benedicte Bernstorff, forsker på UC Syd. -
-
Vild og farlig leg
-
-
"Børnene skal prøve tingene af og opleve at få et sus i maven. De skal turde gå ud, hvor det er lidt farligt og finde ud af, at de ofte godt kan"
Tine Søltoft, afdelingsleder, Gadevang Asyl -