Tema
Fritidspædagogik
Fritidspædagogikken har sit udgangspunkt i arbejdet med børn og unges trivsel, relationer, dannelse og udvikling. Fritidspædagoger arbejder for at skabe præstationsfrigørende rum og trygge fællesskaber i SFO, klub og boligområder. Få inspiration fra forskningen her.
Spot på kvaliteten i fritidstilbud
-
-
-
”Hverdagen er en travl størrelse. Børnene (...) ser mange voksne i løbet af deres dag, men de voksne når ikke nødvendigvis at se børnene. Så det er vigtigt, at nogle voksne ser dem, og at der sker noget i deres relation.
Esben Buhl, indskolingsleder, Østervangsskolens SFO
Betydningen af fritidspædagogik
-
-
Ikke alt er købt eller solgt indenfor de første 1.000 dage, der ellers bliver fremhævet som det åbne vindue (...) Teenageårene er et andet mulighedernes vindue."
Signe Hald Andersen, forskningsprofessor ved Rockwool Fondens Forskningsenhed -
Værdien af gode fritidsinstitutioner
-
-
-
”Vi skal vise dem en vej ind i den præstationsfrie arena. At det er ok at træde ved siden af. Det stiller store menneskelige krav til os, der arbejder i fritidstilbuddene.”
Mie Secher, pædagog i Ung Norddjurs