Pædagogfaglighed
Fokus på forberedelsestid
-
-
-
Forberedelsestid er ikke noget, der finder sted på legepladsen, mens man står og gynger med børnene. Det er et fagligt refleksionsrum, som ikke sker i samværstiden med børnene."
Hjørdis Brandrup Kortbek, forsker på Professionshøjskolen UCL.
Pædagogers fælles faglighed
-
-
-
"Det er meget tydeligt, når man læser forskningen, at der er sansende, fornemmende, værdimæssige og moralske vidensformer i spil. Men de er underkendt, også af professionen selv."
Line Togsverd, ph.d. og docent på UC Syd.
Faglighed mellem pædagoger
-
-
-
Det overraskede pædagogerne i forsøget, hvor meget relationerne – eller manglen på samme – til kollegerne betyder. Da pædagogerne byttede plads, oplevede de et fagligt identitetstab."
Maja Plum, forsker, Københavns Universitet
Faglighed i fortællinger
-
-
-
Vi fik øje på den faglighed, som vi nogle gange mangler lidt et sprog for. (...) På alle de pædagogiske handlinger, vi foretager hver eneste dag – både de bevidste valg og de ubevidste."
Anne Tillemann, pædagogisk leder, Aarhus.