Forskning: God pædagogik kræver stærk faglig ledelse 

Pædagogfaglig ledelse skal fokusere på relationer, aktivere faglig viden og dyrke medarbejdernes faglige fællesskaber, lyder pointerne i videnskabelig artikel. Forskningen tager udgangspunkt i, hvilken form for ledelse medarbejdernes behov kalder på.
tre pædagoger taler og lytter
Når man bedriver faglig ledelse, skal man have blik for, hvad der foregår mellem medarbejderne, når man ikke er til stede. Man skal lede ind i de sociale processer mellem medarbejderne, lyder det fra forsker Anne Mette Møller.

Pædagoger og andre fagprofessionelle er svære at lede. Det har flere forskningsprojekter påvist, men måske er det et udtryk for, at den type ledelse man har undersøgt, først og fremmest er baseret på kontrol.

”Man taler nogle gange om, at det er svært at lede den type medarbejdere, og at de ikke tager så meget ind fra ledelsen. Men når vi arbejder med fagprofessionelle – som pædagoger –  ser vi behov, der kalder på faglig ledelse.”

Sådan siger Anne Mette Møller, som er lektor ved Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet og gæsteforsker på VIVE. 

Faglig ledelse af frontpersonale

Sammen med Caroline Howard Grøn, lektor ved Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse, peger hun i en ny videnskabelig artikel på, at faglig ledelse kan gøre en vigtig forskel, fordi den aktiverer faglig viden og understøtter faglige fællesskaber.

Den faglige ledelse, som forskerne fokuserer på i deres nye forskning, er målrettet netop den type job, som pædagoger udfører.

”Der bliver talt meget om faglig ledelse blandt andet i dagtilbud, men faglig ledelse kan være flere ting og handle om ledelse af forskellige faggrupper på forskellige niveauer. Vi har interesseret os for faglig ledelse i forhold til frontpersonalet,” fortæller Anne Mette Møller.

Pædagoger skal foretage mange faglige skøn

Hun og forklarer, hvad der kendetegner den type faglige ledelse:

”At medarbejderne ofte har en stærk faglig identitet. Det primære fællesskab er det faglige fællesskab, men fagligheden bliver ofte udøvet i et forholdsvis lukket rum, hvor lederen ikke nødvendigvis kommer specielt ofte. Det kan for eksempel være på den enkelte stue i en børnehave,” fortæller Anne Mette Møller.

Det er et gennemgående træk hos frontmedarbejdere som pædagoger, at de selv skal foretage mange faglige skøn. 

Kræver stor indsigt i fagligheden

”Medarbejderne skal træffe beslutninger, og de er ofte i en situation, hvor de ikke kan gøre alt så godt, som de gerne ville. Og det er ofte også sådan, at når man bliver dygtigere, så løfter man også forventningerne til sig selv som fagperson, og derfor kan man sjældent gøre alt det, man gerne vil,” siger Anne Mette Møller.

Da pædagoger har den direkte kontakt med børn og forældre, bliver de hver dag konfronteret med konsekvenserne af deres beslutninger. Det kan være børn, som reagerer stærkt, eller forældre, der er utilfredse. De komplekse situationer, som medarbejderne befinder sig i, kræver ledelse i at være i netop være de situationer.

Og det kalder på ledere med indsigt i fagligheden, fortæller Anne Mette Møller.

Faciliter samtaler om pædagogers valg og viden 

”Det handler blandt andet om at understøtte, at når medarbejderne træffer faglige beslutninger, så sker det på baggrund af deres viden om børnegruppen og viden fra uddannelse og forskning samt erfaringsbaseret viden. Den faglige viden skal lederen italesætte, så den bliver synlig, og så det bliver en reflekteret praksis.”

Det gør lederen blandt andet ved at facilitere samtaler om, hvorfor pædagogerne gør, som de gør, og hvilken viden de står på.

”Det handler blandt andet om, hvordan vi taler om de her emner på personalemøder. Om at være bevidst om, hvilken erfaring og hvilken viden fra uddannelse og lignende man trækker på,” siger Anne Mette Møller.

Du skal ikke svare på alt, men lytte

Det er ikke kun på planlagte møder, at den faglige viden skal sættes i spil.

”Når man bedriver faglig ledelse, skal man også have blik for, hvad der foregår mellem medarbejderne, når man som leder ikke er til stede. Man skal lede ind i de sociale processer mellem medarbejderne. Fagligheden er et fælles anliggende. Man skal have mulighed for også at diskutere de svære ting, så den enkelte ikke står alene med problemerne,” forklarer lektoren.

Det gælder også i de uformelle rum i løbet af dagen, hvor man som leder kan stille spørgsmål, som får medarbejderne til at reflektere. 

”Man skal holde igen med at svare på alting og sige sin mening med det samme. I stedet kan man høre medarbejdernes refleksioner,” siger hun.

Vær en rollemodel

Den faglige viden bruger lederen også, hvis medarbejdernes refleksioner ikke helt følger institutionens værdier og vidensgrundlag.

”Her kan man også indgå i dialog og spørge: 'Når du foreslår at gøre sådan: Hvordan passer det til vores børnesyn om medinddragelse af børnene?' Pointen er, at medarbejderen måske selv ræsonnerer sig frem til, at det skal gøres på en anden måde. Sådan kan man som faglig leder agere rollemodel og også inspirere medarbejderne til at have disse samtaler med hinanden,” siger Anne Mette Møller.

Se forskningen her

Sådan definerer forskerne faglig ledelse

Forskerne Anne Mette Møller og Caroline Howard Grøn definerer faglig ledelse sådan her:

’En relationel ledelsesadfærd, der er rettet mod at aktivere faglig viden og normer og udvikle stærke faglige fællesskaber med henblik på at kvalificere den faglige skønsudøvelse, sikre bevidste og fagligt funderede prioriteringer og understøtte håndteringen af moralske og følelsesmæssige belastninger i arbejdet.’

Kilde: Street-Level Leadership: Re-conceptualizing the Role of the Manager.

Faglig ledelse i praksis

Eksempel 1: Faglig ledelse, som sætter professionel viden i spil

En team-leder giver sjældent enkle svar, når medarbejderne spørger hende til råds. I stedet beder hun dem om at forklare, hvordan de selv ræsonnerer om spørgsmålet. Hvordan og hvorfor har de konkluderet, som de har, og er der alternativer? Teamlederen gør meget ud af at referere til professionel viden – teori og forskningsresultater – for at underbygge eller sætte spørgsmålstegn ved medarbejderens ræsonnement. 

Eksempel 2: Faglig ledelse, som gør udfordringer og dilemmaer til en fælles sag

I et dagtilbud understøtter lederen, at interaktioner mellem børn og voksne bliver filmet. Filmene bliver brugt til at facilitere fælles refleksioner over interaktionerne, og hvordan de eventuelt kan styrkes.

Kilde: Street-Level Leadership: Re-conceptualizing the Role of the Manager.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.