Overgange i dagtilbud og skole
Overgang til skole
-
Gennem de 25 år, jeg har forsket i feltet, har jeg ikke kunnet få øje på, at det bliver lettere for børn at begynde i skole, fordi de har leget skole i børnehaven."
Anja Hvidtfeldt Stanek, børneforsker på Syddansk Universitet -
-
Vuggestuestart
-
-
-
Barn-voksen-interaktionen er nok den allervigtigste enkeltparameter for høj kvalitet i daginstitutioner og som en positiv nøglefaktor for børns læring og udvikling.
Kvalitet i dagtilbud, pointer for forskning, EVA (2017)
Brobygning til skole
-
-
-
Det sociale er hovedprioriteten på alle planer. Både i forhold til, hvad pædagoger og medhjælpere gør, og hvad der bliver fremhævet som det vigtige af både pædagoger og forældre.«
Tomas Ellegaard, forsker på Roskilde Universitet.
Gode overgange for børn
-
-
Vi kan se, at børnene hjælper det nye barn med at overkomme overgange fra hjem til dagtilbud og (...) skulle agere i en ny social sammenhæng og lære, hvordan det er at være vuggestuebarn."
Erik Hygum, forsker, VIA University College. -