Tema
Børneperspektiver
Forskningen gør os klogere på værdien af børnenes egne perspektiver og på, hvordan pædagoger kan arbejde med at at indsamle, tolke på og sætte børnenes tanker og oplevelser i spil i udviklingen af den pædagogiske praksis.
Sådan kan I arbejde med børneperspektiver
-
-
-
Det handler om at være nærværende, sensitiv og også huske på, hvordan det var at være barn. Gribe tilbage og få fat i de oplevelser, som ligger lagret i en. Og så at være til stede, sanseligt tilstede."
Anette Boye Koch, forsker, VIA University College
Viden om at arbejde med børneperspektiv
-
-
-
Når børn føler sig mødt med, at deres perspektiver er betydningsfulde, styrker det ofte deres engagement i fællesskabet og lyst til at komme med indspark og idéer.«
Persille Schwartz, Danmarks Evalueringsinstitut.
Om børnefotos
-
-
-
Helt basalt skal man spørge børnene, hvad man må bruge billederne til, og hvad skal man gøre ved dem. Må jeg klippe dem ud? Må jeg skrive på dem?
Persille Schwartz, EVA