Forskningspulje
Støtte til forskningsprojekter
BUPL har støttet professionsrelevant forskning siden 2006 gennem vores forskningspulje. Retten til at definere pædagogisk praksis, pædagogisk kvalitet og betingelserne for pædagogisk arbejde baserer sig i stigende grad på forskningsresultater og undersøgelser. Derfor satser BUPL på forskning.
Formålet med forskningspuljen er blandt andet at støtte op om den pædagogiske profession, synliggøre pædagogers professionelle ekspertise og sikre vidensudveksling mellem praksis, grund-, efter- og videreuddannelses- og forskningsinstitutioner.
BUPL’s satsning på forskning er et centralt skridt i retning af at opnå en øget anerkendelse af pædagogprofessionen.
Visionen for BUPL's forskningssatsning er både at øge og forbedre forsknings-formidlingen og at igangsætte mere relevant forskning.
BUPL's forskningspolitik
Forskere kan søge støtte
Forskere, som er tilknyttet universiteter, professionshøjskoler, sektorforskningsinstitutioner eller andre med lignende positioner kan søge puljen. Det er også muligt at søge om støtte til at gennemføre et udviklingsprojekt sammen med et forskningsprojekt.
Ansøgning i 2025
Bemærk: Forskningspuljen er lukket for ansøgninger
Send din ansøgning til forskningspuljen@bupl.dk. Ansøgere får svar i september 2025. Vi giver ikke et begrundet svar.
Hvis du har brug for yderligere information, kan du kontakte:
- Rikke Crone Wettendorff (konsulent), e-mail rwt@bupl.dk, tlf. 35 46 52 72
- Petrine Fuglsang (studentermedhjælper), pefj@bupl.dk, tlf. 77 41 22 51
Forskningspuljen i tidligere kongresperioder
I kongresperioden 2025-2026 har BUPL uddelt i alt 3,75 mio. kr. i støtte til forskningsprojekter inden for tre temaer:
- Pædagogers faglighed i fokus
- Pædagogers arbejdsliv
- Pædagogisk arbejde med 0-2-årige børn i daginstitutioner
Læs mere om de tre forskningstemaer og kriterier for udvælgelse i udbudsmaterialet ovenfor.
I kongresperioden 2023-2024 har vi uddelt 5,7 mio. kr. i støtte til forskningsprojekter inden for tre temaer:
- Pædagogers faglighed i fokus
- Pædagogers arbejdsliv
- Åbent projekt om professionsunderstøttende pædagogisk forskning
Alle BUPL-støttede forskningsprojekter
Her finder du en oversigt over alle de forskningsprojekter, som BUPL har støttet med midler fra forskningspuljen i årene 2006-2024.
BUPL støtter Center for Daginstitutionsforskning
Center for Daginstitutionsforskning på Roskilde Universitet (CeDif) er etableret for at skabe et stærkt, samlet og attraktivt forskningsmiljø med et internationalt udsyn på daginstitutionsområdet.
Center for Daginstitutionsforskning forsker i vuggestuer, børnehaver og aldersintegrerede institutioner på 0-6 års området med udgangspunkt i børneliv, pædagogik og professionsudvikling.
Centret vil skabe kritisk viden på tværs af eksisterende forskningsmiljøer og bygge bro til internationale forskningsmiljøer. Forskningen skal bidrage til at kvalificere fagligheden i daginstitutionerne, styrke pædagoguddannelsen og understøtte det gode børneliv. Det forskningsmæssige tyngdepunkt vil være hverdagsliv i daginstitutionerne.
BUPL er initiativtager til oprettelsen af centret og har bidraget med midler fra forskningspuljen. BUPL sidder også i centrets bestyrelse.
Læs mere på Center for Daginstitutionsforsknings egen hjemmeside.
BUPL's forskningssatsning: Rammer og historie
Historien
På BUPL’s kongres i 2006 blev det besluttet at afsætte 20 mio. kr. til etableringen af en forskningspulje. Beløbet blev afsat over 2 år med det formål at støtte forskning inden for pædagogprofessionen og formidlingen heraf.
I 2008 blev puljen gjort permanent.
I 2011 blev det besluttet at dele forskningspuljen op i 3 dele:
- BUPL’s Forskningspulje
- BUPL’s Udviklingspulje
- Forskningsformidling.
Kongresbeslutningen om etableringen af forskningspuljen blev taget for at øge og forbedre forskningsformidlingen og for at igangsætte ny forskning, der var relevant for pædagoger.
Midlerne
Midlerne til forskningspuljen fastlægges ved hver kongresperiode og er pt. 3,75 mio. kr.
Armslængdeprincip
Det er afgørende, at BUPL ikke har direkte indflydelse på de forskningsresultater, der bliver produceret. BUPL lægger vægt på “armslængdeprincippet”, der indebærer, at der er vandtætte skodder mellem bevillingsgiver, BUPL, og de forskere, der gennemfører forskningen. Dette sker både for at sikre resultaternes legitimitet, men også for at pædagogerne og BUPL som politisk organisation kan blive overraskede og genoverveje gamle dogmer.
Konkret betyder armslængdeprincippet, at:
- BUPL vælger forskningstemaer, som alle anerkendte forskningsmiljøer har mulighed for at søge penge til forskning indenfor
- BUPL påvirker ikke de konkrete forskningsspørgsmål
- Forskerne har ret til at publicere og udtale sig om, hvad de vil, hvornår de vil.
Forskningsformidling
Viden skal bringes i spil blandt mennesker. Derfor har BUPL en særlig forpligtigelse til at formidle den viden, der skabes i forskningsprojekter, i udviklingsprojekter og andre steder i den pædagogiske hverdag. Vidensformidling er derfor fortsat et centralt element i forskningssatsningen.