Tema
Klima og bæredygtighed
Hvordan lykkes pædagoger med at styrke børn og unges dannelse og engagement i store samfundsudfordringer som at bremse klimakrisen og sikre en bæredygtig fremtid for alle? Hvordan inddrager vi klima og bæredygtighed i det pædagogiske arbejde? Og hvordan bidrager vi til, at børnene oplever handlekraft og fællesskab i stedet for afmagt og frygt? Få inspiration fra forskning her.
Vi formidler og støtter pædagogisk forskning
Viden om klimapædagogik
-
-
Forældre ringer til mig og fortæller om børn, der er så bange, at de ikke vil i skole. Det er fint, at jeg hjælper dem, men forældre og pædagoger skal jo have en viden, så de selv kan hjælpe børnene."
Margrethe Brun Hansen, børnepsykolog. -
Fra klimafrygt til klimadannelse
-
-
Når vi i børnehaven fx bygger insekthoteller for at tiltrække insekter, tager vi ikke afsæt i biodiversitetskrisen og arternes massedød. Vi taler i stedet om, at vi skal passe på insekterne.
Jonas Gylling Greve, naturpædagog i Børnehuset Blæsenborg. -
Fokus på verdensmål og bæredygtighed
Mere inspiration om klima og bæredygtighed
-
-
Det har aldrig før været så sanseligt: at smage på blade, grave i jorden og tumle rundt i skovbunden. Alt det blev jeg inviteret ind i af børnene."
Niklas Chimirri, forsker i naturpædagogik på RUC. -