Holder konceptet?

Kommuner sætter i stigende grad pædagogik på formel og indfører metoder og koncepter for pædagogers arbejde. Men forskere stiller spørgsmål til, om systemerne lever op til deres løfter om øget kvalitet.
Illustration af kvinde, der bliver styret som marionetdukke af en kæmpe hånd.
Der er sket en eksplosion i antallet af pædagogiske koncepter i de seneste 10 år, viser forskning.

Pædagogiske metoder, koncepter og systemer er det seneste årti skyllet ind over daginstitutionerne. De kommer med løfter om øget kvalitet og evidensbaserede effekter.

Men holder koncepterne, hvad de lover? Det sætter forskere spørgsmålstegn ved.

For hvad sker der, når manualerne møder virkeligheden? Og hvilken betydning får det i praksis for børn og pædagoger i institutionerne?

Medvirkende: Christian Aabro, lektor, og Anne Mette Buus, lektor.

Interview og manuskript: Marie Bille, journalist

Redigering: Mikkel Prytz, journalist

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.