Nyt studie: Dagtilbud med høj faglighed har fokus på skriftlighed
Institutioner med fokus på skriftlighed har i langt de fleste tilfælde også en høj faglig kvalitet. Det konkluderer lektor Søren Voxted på baggrund af en undersøgelse blandt pædagogfaglige ledere i 126 børnehuse i Odense Kommune.
I undersøgelsen svarer lederne på en række spørgsmål, der indikerer, om den faglige kvalitet er høj eller lav.
”Dem, der scorer højest i forhold til faglig kvalitet, scorer samtidig også højest i forhold til skriftlighed,” fortæller Søren Voxted.
Han er lektor på Institut for Virksomhedsledelse på SDU og forfatter til den aktuelle bog ’Ledelse i dagtilbud.’
Forsker: Derfor understøtter skriftlighed høj faglighed
Der er flere grunde til, at skriftlighed kan gavne fagligheden, vurderer Søren Voxted.
"De skriftlige oplysninger kan understøtte de ansattes hukommelse, ligesom det vil være et nyttigt sted for nyansatte pædagoger at søge oplysninger. Det handler blandt andet om, at man kan fastholde erfaringerne i personalegruppen som afsæt for faglige diskussioner og refleksion," siger han.
Samtidig kan man være mere præcis, når man skal igangsætte en indsats.
“Man er ikke afhængig af, om man husker det helt præcist, for det står sort på hvidt. Man har detaljerne med,” siger Søren Voxted.
Klassisk fortælling om pædagogik 'holder ikke en meter'
Søren Voxteds undersøgelse er endnu et argument for, at pædagogik er et fag, som kræver en vis grad af teori, mener Søren Voxted.
“I visse kredse hersker der en fortælling om pædagogikken som en slags autentisk fag, hvor nogle uden at kende teorierne bag bare naturligt gør de rigtige ting. I den optik behøver man ikke teori og skriftlighed, men det holder ikke en meter,” siger han.
Søren Voxsted kommer med sit bud på, hvordan lederen kan fremme skriftligheden i hverdagen.
"Lederens rolle er at insistere på skriftlighed og arbejde aktivt med at udvikle en kultur, hvor det indgår. Man skal efterspørge og præmiere det. Det er for eksempel en god idé at give pædagogerne tid til det skriftlige arbejde og samtidig insistere på, at det skal gøres," siger han.