Tema
Ligestilling og mangfoldighed
Giver du alle børn og unge lige muligheder? Er du og kolleger bevidste om, hvilke normer I bærer med videre, og hvilke I gerne vil bryde med? Læs bl.a. om normkritisk pædagogik og få inspiration fra forskningen til pædagogfaglige drøftelser om ligestilling, mangfoldighed, køn og normer.
Vi formidler og støtter pædagogisk forskning
Normkritik i pædagogisk arbejde
-
Hvis ikke vi er opmærksomme på, hvilke forståelser af køn vi formidler til børnene, præger det den måde, børnene forstår sig selv på og deres muligheder.”
Kira Saabye Christensen, forsker på Københavns Professionshøjskole. -
-
Flere perpektiver på køn og normer
-
-
Jeg så, hvilken bagside normer for maskulinitet har for de drenge, der ikke lever op til dem. (...) den sværeste børneposition, man kan have i dag i et fællesskab i Danmark, er som en blid eller feminin dreng."
Gry Ellegaard Thorsen, antropolog og forsker. -
Inspiration til normkritik og kønsrefleksiv praksis
Pædagoger og køn
-
-
Det her kræver et særligt fokus, fordi vi her i Danmark er fedtet ind i en selvforståelse af, at vi er ligestillede og ikke gør forskel på børn. Men det gør vi.«
Helle Bøgelund Frederiksen, pædagogisk udviklingsleder, Martha Hjemmet. -