Rutiner og hverdagspædagogik
Mere om langsom pædagogik
-
-
-
Jeg har forsøgt at samle eksempler på, hvad langsom pædagogisk praksis er og kan. Jeg vil vise, hvorfor det er vigtigt at generobre tiden, hvis vi skal leve op til vores pædagogiske værdier – at give børn omsorg, nærvær og ro til at udvikle sig."
Alison Clark, professor i pædagogik
Forskning i god hverdagspædagogik
-
-
-
Det er en god idé at tage en rutine ad gangen og se, hvordan man kan gøre børnene mere aktive og derefter bygge det stille og roligt op. Det skal være en fælles proces, hvor alle medarbejdere er med ..."
Søren Smidt, forsker i pædagogik.
Inspiration til pædagogik i rutiner og hverdag
-
-
”Når jeg begynder at rydde op, kommer der straks børn og hjælper med at smide legetøj i kurven, for det er meningsfyldt for dem at blive inddraget i hverdagens opgaver."
Camilla Morsing, pædagog i Tumlehuset, Thisted Kommune. -
Sammenhæng i hverdagen
-
Det handler om at blive opmærksomme på det sammenhængsarbejde, pædagogerne udfører i hverdagen, og at det faktisk er virkeligt værdifuldt,«
Anne Leick Jepsen, underviser og forsker på Københavns Professionshøjskole. -
-
Når der kommer en forælder og vil snakke, så skaber det én sammenhæng, men det bryder samtidig en anden sammenhæng. Der ligger et stort arbejde i at beslutte sig for, hvad der er det vigtige her og nu."
Signe Hvid Thingstrup, forsker på københavns Professionshøjskole