Kvalitet i daginstitutioner
Dialoger om kvalitet
-
-
-
Kvalitet er stort set aldrig formuleret i absolutte mål som noget, du kan leve op til. Målene er altid relative og kan altid forbedres. Det skaber en logik, hvor du altid skal stå på tæer, men du kommer aldrig i mål.«
No Emil Kampmann, forsker, Københavns Professionshøjskole
Kvalitet i vuggestuer
-
-
Der lader til være en sammenhæng mellem kvalitet og andelen af uddannede pædagoger til stede. Altså at uddannelse betyder noget for kvaliteten. Og så er ledelse afgørende."
Andreas Rasch-Christensen, forskningschef på VIA University College. -
Forsøg med frisættelse
-
-
-
Vi er uddannede pædagoger. Vi kan sagtens se, når et barn har problemer med sproget. Nogle gange kan man selvfølgelig tage fejl (...) Men hvorfor skal vi bruge ressourcer på at sprogteste alle børn?”
Sanne Ingemann Andersen, leder i MariaKringlen.
Betydningen af høj kvalitet
-
-
-
»Barnets udvikling understøttes, når det mødes med lydhørhed og positive tilkendegivelser på dets ytringer og følelser, og når den voksne stimulerer barnet gennem alderssvarende aktiviteter."
Mogens Christoffersen. seniorforsker emeritus, VIVE