3 ledere ved bord med mandlig leder i fokus

Pædagogfaglig ledelse

Pædagogfaglig ledelse er afgørende for den pædagogiske kvalitet. Som leder kan du her få et overblik over pædagogfaglig ledelse, inspiration til ledelsesopgaven og viden om, hvor du kan læse mere.

Pædagogfaglig ledelse er tæt knyttet til den pædagogiske praksis i dagtilbud, fritidsinstitutioner, skoler og andre pædagogiske arbejdspladser. 

God pædagogfaglig ledelse styrker pædagogernes faglighed og skaber udvikling, trivsel og en bedre hverdag for både børn, unge og medarbejdere. 

Forskningen peger på, at pædagogfaglig ledelse tæt på den pædagogiske praksis har betydning for kvaliteten. 

Bud på en definition af faglig ledelse

Faglig ledelse kan defineres på flere måder. Ledelsesforskerne Anne Mette Møller og Caroline Howard Grøn har dette bud på en definition på faglig ledelse:   

Faglig ledelse er en relationel ledelsesadfærd, der er rettet mod at aktivere faglig viden og normer og udvikle stærke faglige fællesskaber, med henblik på at kvalificere den faglige skønsudøvelse, sikre bevidste og fagligt funderede prioriteringer og understøtte håndteringen af moralske og følelsesmæssige belastninger i arbejde.

Anne Mette Møller og Caroline Howard Grøn, ledelsesforskere, 2021.


Fokus på pædagogfaglig ledelse i dagtilbud

De 7 kendetegn og 3 forhold 

En pædagogfaglig leder i dagtilbud:

  1. Fastsætter en faglig retning 

    Skaber fælles forståelse af faglig kvalitet og omsætter overordnede mål i den lokale pædagogiske kontekst. 

  2. Understøtter og udvikler den faglige kvalitet

    Har en faciliterende og vejledende rolle ift. at aktivere faglige normer og kvalificere faglige refleksioner blandt pædagogerne.

  3. Leder professionelle læringsfællesskaber og evalueringskultur

    Udvikler professionelle læringsfællesskaber med en stærk evalueringskultur, hvor der systematisk arbejdes med at forbedre den fælles fagprofessionelle udvikling og den pædagogiske praksis. 

  4. Leder faglige fællesskaber gennem en relationel ledelsesadfærd

    Aktiverer faglig(e) viden og normer, understøtter den fagprofessionelle dømmekraft og driver udviklingen af stærke faglige fællesskaber. 

  5. Udøver faglig ledelse tæt på medarbejderne

    Er igennem nære relationer til pædagogerne nærværende og ansvarlige for faglig udvikling. Faglig ledelse tæt på medarbejderne er en central opgave for faglige ledere. 

  6. Udvikler medarbejdernes faglige kompetencer

    Sikrer et kontinuerligt fokus på, hvordan pædagogernes kompetencer kan udvikles sammen med de faglige behov i institutionen 

  7. Samarbejder opad og tværgående

    Udvikler og afklarer de politiske mandater i dialog med opdragsgivere og andre interessenter. Bygger bro mellem fag, organisationer og sektorer med henblik på at muliggøre fælles handling. 

Derudover er der tre overordnede forhold, som påvirker, hvordan du som pædagogfaglig leder kan lykkes med at prioritere og praktisere den pædagogfaglige ledelsesopgave i daginstitutionen:

  1. Rammer

    Dit handlerum til at udøve pædagogisk faglighed.
    Ledelsens samlede opgaveportefølje.

  2. Kompetencer til at udøve faglig ledelse 

    Dine kompetencer og viden om pædagogik og faglige temaer. 
    Dine processuelle kompetencer, og hvordan du kan facilitere og vejlede.

  3. Organisering 

    Dagtilbuddets organisering og ledelsesspænd.

    Kilde: De syv kendetegn, Viden på Tværs

7 kendetegn for pædagogfaglig ledelse

Model - 7 kendetegn pædagogfaglig ledelse

Fokus på pædagogfaglig ledelse i fritidstilbud

Faglig ledelse øger den pædagogiske kvalitet

Ifølge ledelsesforsker Søren Voxted fra Syddansk Universitet er fritidsområdet et selvstændigt pædagogisk felt med sin egen kerneopgave, som i høj grad kalder på pædagogfaglig ledelse. 

Forskning viser, at faglig ledelse på fritidsområdet har potentiale til i højere grad at øge den faglige kvalitet i fritidstilbud og understøtte pædagogernes arbejdsglæde og motivation. For pædagoger motiveres af faglig ledelse. 

Men der er brug for mere faglig ledelse og mere systematisk, også selvom flere opgaver, færre hænder og øgede politiske ambitioner kan gøre det vanskeligt at realisere faglige ambitioner.

Faglig ledelse er knyttet til aktiviteter

Pædagogfaglig ledelse på fritidsområdet er knyttet til aktiviteter tæt på pædagogernes arbejde. Det handler om:

  • At rammesætte en fælles retning for faglig i form af fælles faglige normer og værdier.
  • At aktivere disse normer og værdier i den pædagogiske praksis. 

Pædagogfaglig ledelse tæt på praksis

Der er behov for at sikre bedre rammer for, at de pædagogiske ledere kan bedrive faglig ledelse tæt på praksis og med plads til lokale prioriteringer, for opgaven presses af de mange andre opgaver og roller, som lederen har. 

Forskningens anbefaler:

  • Skab bedre vilkår for faglig ledelse. Kommuner og ledere skal prioritere tid og ressourcer til at udvikle en faglig ledelsesprofil og større klarhed om, hvordan den faglige ledelse skal udøves.
  • Ledere kan med fordel sætte mere fokus på faglig sparring og feedback både i deres egen ledelse og i ledelsen af samarbejdet mellem pædagoger.
  • Faglig ledelse kan distribueres videre til pædagogerne, men der er fortsat brug for ledelsesmæssige rammer og understøttelse.
  • Arbejd mere videns- og forskningsbaseret - det gælder både for ledere og pædagoger.

Kilde: Faglig ledelse i fritidstilbud, VIVE 2024

Strategisk faglig ledelse: Hold fast i børneperspektivet

Man skal ikke alene mestre god faglig ledelse. Man skal også kunne forstå og begå sig i en politisk kontekst og en omverden med mange interessenter med konkurrerende og indimellem modstridende krav.

Klaus Majgaard, konsulent, ledelsesforsker og tidl. skolechef, har den anbefaling altid at bruge børneperspektivet, når du som leder skal navigere mellem mange krav og interesser:

"Hold altid fokus på den værdi, I skaber for børnene gennem det pædagogiske arbejde. Hvad er det børnene kan lære, udvikle eller trives med?"

Hav fokus på børneperspektivet, når I oversætter den pædagogiske praksis og forhandler med alle dem, der har krav til jer. Fx hvorfor arbejder vi med de her metoder? Det gør vi ud fra et børneperspektiv.

Overblik over lovgrundlag

Har du brug for indblik i relevante lovgrundlag? Her er en linksamling til dig som leder: 

  • Folkeskoleloven: Bl.a. SFO’er tilknyttet den enkelte folkeskole
     
  • Dagtilbudsloven: Daginstitutioner, fritidshjem, nogle klubtilbud samt socialpædagogiske fritidstilbud
     
  • Ungdomsskoleloven: Klubtilbud for større børn og unge tilknyttet den kommunale ungdomsskole.
     
  • Folkeoplysningsloven: Klubtilbud oprettet/drevet af en folkeoplysende forening.
     
  • Lov om friskoler og private grundskoler mv: Skolefritidsordninger for fri- og private skolers 0.-3. klasse.
     
  • Barnets lov: Særlige klubtilbud for større børn og unge, der pga. betydelig og varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har et særligt behov for støtte og behandling.

Typiske ledelsesopgaver

Her kan du få et overblik over de mange opgaver, en pædagogfaglig leder har. 

Se lederens typiske ledelsesopgaver

Fandt du, hvad du søgte?

For at undgå spam, skal du godkende at du ikke er en robot.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.