Til kamp for pædagogikken: 6 målsætninger
-
Brugen af pædagogiske koncepter må aldrig blive en spændetrøje, der hæmmer pædagogernes mulighed for at bruge deres faglighed optimalt til gavn for det enkelte barn.
Elisa Rimpler, formand for BUPL -
1. Faglig frisættelse
Den faglige dømmekraft, som har rod i pædagogikken, det etiske grundlag for pædagoger og et professionsforankret videns- og metodegrundlag, skal frisættes.
Kommercielle koncepter og tilsynsmodeller, som rummer et optimeringssyn på børn og unge, underminerer pædagogikken eller giver pædagoger en dokumentationsbyrde, skal udfordres, mens systematik i evaluering af det pædagogiske arbejde skal styrkes.
Læs også: "BUPL's 5 principper for koncepter i pædagogisk praksis" -
-
-
2. Tid til faglig refleksion
Via pædagogikken og med afsæt i den enkeltes ressourcer bringer pædagoger børn og unge et bedre sted hen, end hvor de startede.
Men høj kvalitet i det pædagogiske arbejde forudsætter mulighed for at pædagoger kan planlægge, evaluere og udvikle arbejdet. Lokale aftaler skal sikre tid til faglig refleksion.
Læs også: Ny forskning - Så lidt tid har pædagoger til forberedelse.
-
3. En attraktiv pædagoguddannelse med pædagogik som fag
Pædagoguddannelsen skal blive attraktiv for mange flere, så vi sikrer dygtige pædagoger i fremtiden. Derfor skal pædagoguddannelsen have høj kvalitet, længde og tyngde og pædagogik skal være gennemgående fag, ligesom kreative og praktiske fag skal være det.
Praktikkens vilkår skal styrkes, og der skal være uddannede praktikvejledere, så gode praktikpladser sikres.
-
4. Højere pædagogandel
Der skal være høj faglighed i institutionerne, ellers er det et brud på samfundskontrakten. Kurven skal vendes, så pædagogandelen højnes.
Nationale og kommunale uddannelsesstrategier skal motivere flere til at blive og være pædagog. Samtidig skal fastholdelse styrkes gennem karrieremuligheder og bedre arbejdsmiljø, hvor flere ønsker at gå op i tid.
Læs mere om vejene til flere pædagoger, og find fakta om pædagogmanglen.
-
5. Pædagogfaglig ledelse
I kampen for at styrke pædagogikken er den nære pædagogfaglige ledelse afgørende. Vi ved, at pædagogfaglig ledelse har positiv betydning for pædagogernes oplevelse af egen faglighed, motivation og jobtilfredshed og dermed den pædagogiske kvalitet.
Vi skal arbejde for, at pædagoger ledes af pædagoger. Derfor skal der være bedre vilkår og betingelser for pædagogfaglig ledelse, ikke mindst med et rekrutteringsperspektiv for øje, så der i fremtiden er motivation til at blive og være pædagogfaglig leder i både dag- og fritidsinstitutioner.
-
-
Lederne skal ikke have 10.000 andre opgaver, sådan som de ofte har nu, hvor de klarer alt fra it-support til pedelopgaver. Det gavner ikke kvaliteten på stuerne, at lederen taster oplysninger ind i Excel.
Kristine Schroll, formand for Lederforeningen i BUPL
-
-
6. Flere med i fællesskabet
Er man pædagog eller pædagogfaglig leder, skal BUPL være det det fællesskab, man af både professionsfaglige og vilkårsmæssige grunde ikke vil undvære.
Det kræver stærke tillidsvalgte i hele kæden at udvikle det fællesskab for flere. Derfor skal alle tillidsvalgte løbende tilbydes uddannelse forestået af dygtige fagpolitiske undervisere.