Typiske ledelsesopgaver

Få overblik over de mange opgaver en pædagogfaglig leder har.

Brug nedenstående liste som inspiration til fx drøftelser med institutionens eller skolens bestyrelse om opgaver, forventninger og lønniveau – eller til refleksion over indholdet i din lederstilling.

Typiske opgaver for den pædagogfaglige leder

Pædagogfaglig ledelse

  • Fortolke og udmønte love og bestemmelser samt politiske mål på børne- og ungeområdet i pædagogisk praksis
  • Udvikle og prioritere faglige/pædagogiske opgaver
  • Planlægge/styre den faglige/pædagogiske kvalitet
  • Systematisere viden og erfaringer
  • Evaluere og dokumentere pædagogiske aktiviteter og kvalitet
  • Kontakt til forældre om faglige og sociale mål for børn og unges udvikling
  • Sikre tværfagligt samarbejde

Administrativ ledelse

  • Forestå effektiv økonomistyring
  • Prioritering af ressourceanvendelse
  • Udarbejde budgetter og regnskaber
  • Udvikle og vedligeholde beslutningsystemer og kommunikationsstrukturer
  • Forestå årets planlægning
  • Forberede møder i bestyrelsen og følge op på beslutninger
  • Sikre de fysiske rammer
  • Delegere administrative opgaver
  • Indgå som kontraktholder i aftale- og kontraktstyring

Personaleledelse

  • Sikre en korrekt personaleadministration og personalepraksis
  • Være en tydelig personaleleder
  • Motivere medarbejderne
  • Katalysator for værdier og holdninger i personalepoltikken
  • Afholde MUS og GRUS (team)
  • Fremme kompetenceudvikling og vidensdeling
  • Formidle skolens/institutionens mission og vision til medarbejderne
  • Sammensætte, lede og udvikle teams
  • Fordeling af arbejdsopgaver og tjenestetilrettelæggelse
  • Sikre hensigtsmæssig personaleadfærd/løse konflikter
  • Skabe dialog og samarbejde
  • Fremme kommunikation, indlevelse og konstruktiv kritik
  • Udvise og sikre handlekraft, loyalitet og etik

Strategisk ledelse

  • Overblik og indsigt i politiske interesser og processer
  • Udvikle og følge op på fælles værdigrundlag
  • Arbejde med og formidle visioner, mål og handleplaner
  • Skabe mening, retning og helhedsforståelse
  • Definere udviklingsmål
  • Forestå forandringsledelse
  • Profilere institutionen i omverdenen
  • Varetage relationen til øvrige (private) institutioner, organisationer og det kommunale system samt indgå i strategiske ledelsesdialoger
  • Pleje eksterne netværk og lokalsamfundet

Fandt du, hvad du søgte?

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.