Hun fik flere medarbejdere op i tid: Jeg spurgte, hvad der motiverer dem

I artikelserien ’Lederstemmer i praksis’ giver vi ordet til ledere, der arbejder fokuseret med væsentlige pædagogiske og ledelsesmæssige dagsordener. Her fortæller Anne-Dorthe Underbjerg om sin indsats for at få flere medarbejdere op i tid eller på fuld tid.
Leder Anne Dorthe Underbjerg har arbejdet for at få flere af sine pædagoger til at gå op i tid
Skal du lykkes med at få dine medarbejdere op i tid, er især én ting afgørende: Du skal finde ud af, hvad der motiverer dem, fremhæver leder Anne-Dorthe Underbjerg. Få hendes gode råd i artiklen.

Hvad motiverer dig? Hvad har du lyst til at få et større ansvar for? Hvad ser du som barrierer for, at du kan gå op i tid? Sådan lød essensen i nogle af de spørgsmål, som de 23 medarbejdere i Børnehuset Svanen i Lyngby-Taarbæk blev opfordret til at finde svar på, da institutionen i en periode på trekvart år var en del af det nationale projekt ’En fremtid med fuld tid’.

”Det var et givende og særdeles positivt projekt,” siger daginstitutionens leder Anne-Dorthe Underbjerg, der her deler en række guldkorn fra projektet, som hun deltog i sammen med Svanens arbejdsmiljørepræsentant. 

Her kan du læse, hvad Anne-Dorthe Underbjerg fortæller om resultaterne og vejen dertil.

Resultatet af projektet har været

  • At vi har fået 36 ekstra timer mere til arbejdspladsen fordelt på seks medarbejdere.
  • At flere er gået op i tid, og at det for første gange er lykkedes mig at ansætte to legepladspædagoger tre dage om ugen.
  • At en enkelt medarbejder har øget den ugentlige arbejdstid med fem timer.
  • At andres arbejdstid er sat op med en time eller to med ønsket om administrativt arbejde eller forberedelse.
  • At en enkelt pædagog er gået fra 37 til 40 timer. Pædagogen bruger de ekstra arbejdstimer til at skabe en legegruppe med et særligt relationelt og pædagogisk fokus for at styrke børnefællesskabet.

Jeg er blevet mere kreativ med ansættelser 

"Jeg er for eksempel blevet langt mere bevidst om, at alle ikke nødvendigvis behøver at være ansat i 30 timer på en stue. Det kan både være en ambition at få medarbejdere op i tid og samtidig at kvalificere kerneopgaven via kortere, mere fokuserede ansættelser.  

Projektansættelser på færre timer kan være med til at udvikle og sikre kvaliteten og få puslespillet til at passe bedre: Den ene af vores to legepladspædagoger fik jeg ansat ved lidt af et tilfælde. Jeg mødte hende i en parkeringskælder. Jeg havde haft hende ansat i en anden institution. Nu var hun gået på seniorpension og savnede at være ude blandt børn. Derfor sagde jeg: Ved du hvad, jeg kunne godt bruge dig tre dage om ugen. Det sagde hun ja til, og det har været en gave.

Normeringen har tidligere været svag om eftermiddagen, og det har ikke i tilstrækkelig grad harmoneret med medarbejderes ambitionsniveau og ønske om at passe på sig selv og arbejdsmiljøet."

Mit første step til at få flere op i tid

"Jeg begyndte med at interviewe alle medarbejdere om, hvad der motiverer dem. Jeg har blandt andet sagt, at hvis de har lyst til at gå op i tid, vil jeg gerne prøve at opfylde deres ønsker, og denne tilgang tror jeg, er helt afgørende for, at jeg lykkedes med det.

I motivationssamtalerne er de blevet spurgt om, hvad der vil kunne motivere dem til at gå op i tid. De er blevet præsenteret for en række svarmuligheder. Alt fra ’flere pauser’, ’mere ro i hverdagen’, ’mere indflydelse på opgaveløsningen’ og ’mere plads til at bruge sin faglighed’ til ’indflydelse på, hvor timerne placeres’, ’nye opgaver’ og ’højere løn og pension’."

Hvad motiverer folk til at gå op i tid?

"De opgaver, folk typisk ønsker at få mere tid til, er forberedelse og alt, der ligger udenfor løsning af kerneopgaven i børnefællesskabet. Det at kunne prioritere manualer i ’maskinrummet’, altså handleplaner, skemaer, projektbeskrivelser og lignende. Typisk opgaver, der ofte bliver skudt til hjørne, men som der er et udtalt ønske om at kunne opprioritere.

I medarbejderinterviewene lød det hele tiden: ’Hvis jeg havde to timer mere til det her, så tror jeg, at det ville være nemmere for mig at nå mit arbejde.' Derfor blev vores motto i projektperioden: ’Du kan få, hvad du ikke kan nå'."

Overvej disse barrierer for at gå op i arbejdstid

Da leder Anne-Dorthe Underbjerg deltog i projektet ’En fremtid med fuld tid’, var hun særligt glad modeller til at arbejde med emnet på møder sammen med medarbejderne. 

En af modellerne hjalp hende til at få svar på, hvad der kan stikke en kæp i hjulet i forhold til medarbejderens ønske om at gå op i arbejdstid. Spørgsmålet lød: 

Hvilke af følgende barrierer kan stå i vejen for, at du kan se dig selv gå lidt op i tid eller på fuldtid? Du må gerne vælge flere:

  • Jeg har for travlt (Jeg når i forvejen ikke at holde mine pauser)
  • Jeg kan ikke få det til at gå op med min familie/fritid/andet
  • Det kan ikke betale sig økonomisk
  • Det er for hårdt fysisk.
  • Det er for hårdt psykisk.
  • Det går ikke op med vagtplanlægningen/skemalægningen på mit arbejde.
  • Jeg er bange for at få flere lukkevagter, end jeg har i dag.
  • Andet…

Jeg ser lidt mindre skeptisk på hjemmearbejde

"Jeg har også spurgt mine medarbejderne om, hvordan de ser på hjemmearbejde. 

Før havde jeg den holdning, at man absolut skulle være i huset, når man havde sin arbejdstid. Man kunne ikke arbejde hjemme. Det er vigtigt, hvis det er dokumentation og planlægning på teamets vegne at du er i dialog med dine kollegaer 

Men så spurgte jeg medarbejderne, hvad de tænkte om det, og det viste sig, at en lang række planlægningsopgaver med stor fordel kan udføres andre steder end i en daginstitutionskontekst."

Ikke alle klapper ved tanken om fuld tid

"Der er utallige fine grunde til at være på deltid. Nogle har fx sagt: 'Det vil jeg da gerne, men først når min yngste går i børnehave'. 

Mange åbner imidlertid op for muligheden, når jeg blandt andet siger, at de kan få et større ansvar, hvis de ønsker det. 

Ved at gå op i tid hjælper de med at kvalificere huset, og det får de øjnene op for, når jeg spørger: 'Har du lyst til at tage mere ansvar? Hvad drømmer du om at tage ansvar for? Og hvordan kan vi få det til at lykkes, hvis vi skal kigge på det sammen?'."

Det bedste og det mest udfordrende i lederjobbet

Det bedste

At lede en organisation, der både har kvalitet, og hvor målet er udvikling. Jeg har en lang venteliste på min institution, så jeg håber da, at det siger noget om en høj kvalitet.

Det mest udfordrende

Den store mødeaktivitet ude af huset. Det kan opleves ressourcekrævende, og det udfordrer muligheden for at drive ledelse tæt på.

Kilde: Anne-Dorthe Underbjerg.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.