Se listen: Disse ting vil flest ledere have efteruddannelse i

En travl hverdag presser de pædagogfaglige lederes mulighed for at tage på efteruddannelse. Men det betyder ikke, at interessen ikke er der.
I BUPL’s seneste vilkårsundersøgelse fra 2025 fortæller knap 60 procent af landets pædagogfaglige ledere, at de ønsker at efteruddanne sig.
Og undersøgelsen viser, at lederne i dagtilbud og på skole- og fritidsområdet er nogenlunde enige om, hvilke områder, der er mest relevante at søge efteruddannelse inden for.
Der er dog også eksempler på ledere, hvis ønsker til efteruddannelse er mere utraditionelle. Du kan se et udpluk nederst i artiklen.
Ikke overrasket: Spejler de udfordringer, lederne står med
Hos Lederforeningen i BUPL er formand Kristine Schroll ikke overrasket over ledernes ønsker til efteruddannelse.
”Svarene viser med al tydelighed, at lederne står med store udfordringer, især i forhold til rekruttering af uddannet personale. Det kræver viden, kompetencer og tid at understøtte og udvikle især det store antal af uuddannede medarbejdere til at løfte den pædagogiske opgaver,” siger hun.
Kristine Schroll peger også på, at det øgede kommunale fokus på pædagogisk kvalitet kræver gode ledelsesmæssige kompetencer og viden om processer og implementeringsstrategier.
Kommuner bør have særligt fokus
Der er store forskelle imellem kommunerne på, hvilke muligheder lederne har for at efteruddanne sig. På den baggrund bør flere kommuner skrue op for mulighederne, påpeger Kristine Schroll.
Samtidig ser hun gerne, at kommunerne generelt øger indsatsen for at klæde de pædagogfaglige ledere på til at lede, understøtte og udvikle både uddannede og uuddannede medarbejdere. Det er vigtigt, hvis man skal styrke den samlede personalegruppes arbejde med at løfte den pædagogiske kvalitet.
”Det handler med andre ord om at ruste lederne til bedst muligt at løfte kompetencerne i hele personalegruppen og få uddannet flere pædagoger,” siger Kristine Schroll.
Netop behovet for at styrke det faglige fokus hos hele personalegruppen er vokset i takt med pædagogmanglen. Det øger kravene til både kommuner og ledere, påpeger Kristine Schroll.