Lederuddannelse giver bonus for pædagogfaglige ledere
Af Trine Wiese
En skærpet bevidsthed om andres perspektiver. Det er en af gevinsterne ved min lederuddannelse, fortæller daginstitutionsleder Anita Thiemer Johansen fra Næstved Kommune.
Daginstitutionen Solstrålen skal være Næstveds bedste arbejdsplads. Så enkelt og ambitiøst stiller daginstitutionsleder Anita Thiemer Johansen målet op for sin ledelsesopgave og den lederuddannelse, hun afsluttede i maj sidste år.
Ligesom ni ud af ti offentlige ledere mener også hun, at hun er blevet en bedre leder ved at tage en diplomuddannelse i ledelse.
»Grundlæggende er mennesker min passion og drivkraft,« siger Anita Thiemer Johansen og uddyber:
»De ansatte skal opleve en stolthed og glæde ved at gå på arbejde. Det er en stor fornøjelse at sætte projekter i gang og se, hvordan medarbejderne tager ejerskab. At se dem udvikle sig er en dyb tilfredsstillelse. At indarbejde den systemiske tankegang, det vil sige at se, høre og forstå – det er noget, der batter.«
Medarbejdernes mening
Systemisk processtyring og pædagogisk udvikling er discipliner, Anita Thiemer Johansen holder rigtig meget af.
»Jeg har et systemisk afsæt i min ledelse. Det vil sige, at jeg – kort fortalt – er båret af en erkendelse af, at selv om jeg umiddelbart ikke forstår en medarbejder, ja, så er det helt sikkert, at en holdning eller handling giver rigtig god mening for medarbejderen selv,« siger hun.
Anita Thiemer Johansen slår fast, at viden fra lederuddannelsen hele vejen igennem har givet ammunition til den daglige ledelse. Lederuddannelsen har helt overordnet set bidraget til at skærpe hendes bevidsthed om andre menneskers perspektiver.
»Det har virkelig givet mig noget på mit lederskab at udvikle denne forståelse for den menneskelige adfærd.«
Åbenhed skaber tilfredshed
Fra næste år indfører Næstved Kommune områdeledelse på daginstitutionsområdet, og det er en stor udfordring at fortsætte igangværende projekter og initiativer under den nye struktur.
På distriktsplan er Anita Thiemer Johansen blandt meget andet en del af en styregruppe på tre ledere, der arbejder med det politisk besluttede mål om at blive bedre til at inddrage forældrene i daginstitutionernes dagligdag.
Udvikling og implementering af et inkluderende pædagogisk miljø vil ligeledes fremover være i fokus i Solstrålen – ikke mindst i kraft af institutionens ekstra ansvar som ressourceinstitution.
»Min ledelsesopgave er at være loyal og at få det bedste ud af den økonomi, der er til rådighed. Jeg er med til at træffe beslutningerne og står ved dem, og det er ikke i modstrid med for eksempel at være åben om økonomien over for medarbejderne – jo mere viden de har, jo mere forståelse har de, når vi for eksempel ikke har råd til en vikar,« siger Anita Thiemer Johansen og slår fast: »Når medarbejderne får en forklaring, kan de bedre se en mening og bliver mere tilfredse i jobbet.«
Før du starter på en lederuddannelse, bør du undersøge, om du bliver frikøbt, og om der er vikardækning. Forhold dig samtidig til, hvordan du organiserer lederarbejdet i den periode, hvor du studerer.