Dit arbejdsmiljø som leder
Styrk din dialog med nærmeste leder
Som leder skal du passe på dig selv og også få hjælp til det. Det vil styrke både din trivsel og dine resultater. Og du er ikke alene med ansvaret for et godt arbejdsmiljø - det er et fælles ansvar.
Brug din nærmeste leder og andre nøglerelationer til at afstemme rammerne om ledelsesopgaven. Med dette værktøj og arbejdsark fra BFA får du:
- Input til nøglespørgsmål til egen refleksion
- En interviewguide til dialog med nærmeste leder
- En skabelon til lederkontrakt med sig selv og nærmeste leder.
Værktøj til at løfte ledertrivsel
Sammen med din leder og eventuelle lederkolleger kan du arbejde med at få et fælles sprog om ledertrivsel. Her er et værktøj til at løfte ledertrivslen.
BFA (Branche Fællesskabet Arbejdsmiljø) har på baggrund af en undersøgelse udviklet et værktøj i tre dele, der kan støtte dig - og den ledelsesgruppe, du er del af - i at få et fælles sprog og stille skarpt på lederens centrale relationer med fokus på at løfte trivsel og resultater.
APV og inspiration til leder-APV
Som leder kender du arbejdspladsvurdering (APV) som redskab til en lovbefalet og systematisk gennemgang af arbejdsmiljøet på arbejdspladsen. Det er også vigtigt, at du som leder får sat dit eget arbejdsmiljø på dagsordenen sammen med din leder og dit ledernetværk.
Som leder er du en del af flere arbejdsmiljøer. Du er en del af en dag- eller fritidsinstitution eller skole, hvor du har en særlig rolle og et særligt ansvar. Du er også en del af et fællesskab med andre ledere, chefer i forvaltningen og arbejdsgivere i fx bestyrelser.
Ledere skal være omfattet
Det er arbejdsgiverens ansvar at sørge for, at APV bliver udarbejdet. Ifølge loven skal arbejdsgivere gennemføre en APV mindst hvert 3. år. Der er metodefrihed ved APV'en, men der er krav om, at hele arbejdsmiljøorganisationen (AMO) skal deltage i alle dele af APV-processen: Planlægning, tilrettelæggelse, gennemførelse, opfølgning og ajourføring.
En APV skal omfatte alle ansatte og alle arbejdsmiljøforhold. En arbejdsleder – fx en pædagogfaglig leder med en leder eller chef over sig – er også ansat og skal derfor på en eller anden måde være omfattet af APV'en.
Mulighed for leder-APV
Arbejdsgiveren skal sammen med AMO beslutte, hvordan lederne som ansatte indgår i APV’en. BUPL anbefaler, at kommunale arbejdsgivere – i samarbejde med lederne og LTR – gennemfører en særskilt APV for lederne.
Det betyder, at spørgsmål og handlingsplan kan blive tilpasset ledernes særlige arbejdsmiljøforhold, især ledernes psykiske arbejdsmiljø.
Læs mere nedenfor.
Uddan dig inden for arbejdsmiljø
Uddannelsen “Ledelse af psykisk arbejdsmiljø” giver dig metoder og ny inspiration til at udvikle og fastholde et bæredygtigt psykisk arbejdsmiljø for både dig selv og dine medarbejdere gennem ledelse af kultur og samarbejde.
Det er KL, Forhandlingsfællesskabet og Danske Regioner, som har udviklet uddannelsen, der er målrettet ledere med personaleansvar. Læs alt om uddannelsen nedenfor.
4 faktorer der styrker lederens psykiske arbejdsmiljø
Hvad påvirker offentlige lederes psykiske arbejdsmiljø, og hvad skal der til for at styrke det? Det har BFA, BrancheFællesskaberne for Arbejdsmiljø, undersøgt.
Offentlige ledere oplever ofte et stort krydspres af opgaver og krav i hverdagen. Samtidig står de ofte alene i krydspresset - til skade for dem selv og deres ledelsesopgave.
Ifølge undersøgelsen kan fire faktorer styrke ledernes psykiske arbejdsmiljø. Det drejer sig om:
- Indflydelse og autonomi
- Psykologisk tryghed og tillid
- Behov for restitution og refleksion
- Støtte til lederen.