kvindelig leder i rustrød skjorte foran en opslagstavle

Ledelsesret

Som leder forvalter du ledelsesretten i det daglige. Derfor skal du kende til de forskellige elementer i ledelsesretten. Det er forskelligt fra sted til sted, hvor stor en del af ledelsesretten der er uddelegeret til den enkelte leder. Derfor er det vigtigt, at du kender netop din handlekompetence.

Begrebet ledelsesret

Ledelsesretten er arbejdsgiverens ret til at lede og fordele arbejdet.

Som leder er du arbejdsgivers repræsentant på arbejdspladsen, og du har i større eller mindre grad fået tillagt arbejdsgiverkompetence. Så du er den, der i det daglige forvalter ledelsesretten.

Hvor stor en del af ledelsesretten, den enkelte leder har fået tillagt, varierer. Det er væsentligt for dig og for alle andre relaterede parter, at der er klarhed over, hvilken kompetence du har som leder.

Din egen ledelseskompetence er typisk beskrevet i din stillingsbeskrivelse, i funktionsbeskrivelsen, i kommunens organisationsplan eller i bestyrelsens vedtægter. 

Ledelsesrettens elementer

Ledelsesretten består af følgende elementer, som arbejdsmarkedets parter er enige om: 

  • Retten til at ansætte
    Retten til at ansætte handler både om, hvor mange medarbejdere og hvilke medarbejdere der skal ansættes. Og så er det vigtigt, at du har klarhed over, hvordan din egen kompetence til at ansætte er. Hvor stor indflydelse, du selv har på antallet af medarbejdere, der skal ansættes, afhænger af fordelingen af opgaver mellem de forskellige ledelseslag i din organisation. 
     
  • Retten til at afskedige
    En afskedigelse er den mest alvorlige beslutning, du kan træffe i forhold til en medarbejder. Derfor er det vigtigt, at du for det første har styr på de formelle regler og for det andet er så tydelig i din ledelse, at medarbejderne ikke er i tvivl, hvis de bringer deres ansættelsesforhold i farezonen.
     
  • Retten til at fastlægge hvordan arbejdet skal udføre
    Som leder bestemmer du, hvilket arbejde inden for overenskomstens rammer de enkelte medarbejdere skal udføre, og hvordan de skal udføre det. Der findes ikke regler om, hvordan du skal give direktiver, men dine beslutninger og instruktioner skal være driftsmæssigt begrundet. Som for eksempel hvis det på grund af sygdom er nødvendigt at flytte en medarbejder fra en stue til en anden.
           
  • Retten til at fastlægge arbejdstider og pauser
    Som leder kan du fastlægge arbejdstid og pauser, så længe du respekterer de aftaler og kutymer, der er på området. For pædagogisk personale på det kommunale område – bortset fra folkeskolen – er reglerne beskrevet i ”Aftale om arbejdstidsregler for pædagogisk personale ved daginstitutioner, klubber, skolefritidsordninger m.v.” 
     
  • Retten til at indføre kontrolforanstaltninger og regler
    Arbejdsgiveren har ret til at føre kontrol med de ansatte og indføre regler, som skal følges. Men det er væsentligt, at de er sagligt begrundet i driftsmæssige årsager og følger de gældende aftaler. Daginstitutionsområdet er dækket af ”Aftale om kontrolforanstaltninger”, indgået mellem KL og Forhandlingsfællesskabt. Formålet med aftalen er at skabe størst mulig tryghed for de ansatte i forbindelse med anvendelsen af kontrolforanstaltninger.  
     
  • Retten til at fortolke regler
    Som leder har du det sidste ord, hvis I ikke kan blive enige om, hvordan en regel skal fortolkes. I nogle tilfælde lægger regler og aftaler ligefrem op til, at lederen fortolker den pågældende regel i hvert enkelt tilfælde. Det gælder for eksempel reglerne om barns sygedag. 

Brug BUPL's lederrådgivning

Få hjælp og støtte fra BUPL’s lederrådgivning, hvis du er pædagogfaglig leder og medlem af BUPL. Du kan bl.a. få sparring og råd i forhold til dit ledelsesrum og ledelsesret. 

Din lokale fagforenings lederrådgivning er din primære kontakt - find din fagforening her 

Den centrale lederrådgivning har tlf. 35 46 51 60

Lokale rammer for ledelse

Tag fat i din lokale fagforening, hvis du har brug for at drøfte lokalaftaler på ledelsesområdet.

Find din lokale fagforening her

Samarbejdskultur og medindflydelse

Husk:

  • Kulturen i institutionerne på børne- og ungeområdet er præget af samarbejde og fælles løsninger.
  • At være tydelig i sin ledelse og samtidig arbejde med medbestemmelse er omdrejningspunktet i den daglige udøvelse af ledelsesretten.

Formelle dokumenter

Fandt du, hvad du søgte?

For at undgå spam, skal du godkende at du ikke er en robot.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.