Retten til at give direktiver for arbejdets udførelse
Lederen har instruktionsbeføjelse
Som leder bestemmer du, hvilket arbejde inden for overenskomstens rammer de enkelte medarbejdere skal udføre, og hvordan de skal udføre det.
Der findes ikke regler om, hvordan du skal give direktiver, men dine beslutninger og instruktioner skal være driftsmæssigt begrundet. Som for eksempel hvis det på grund af sygdom er nødvendigt at flytte en medarbejder fra en stue til en anden.
Tag udgangspunkt i fastlagte målsætninger
Du vil altid kunne begrunde dine beslutninger sagligt, når de tager udgangspunkt i for eksempel dagtilbudslovens formålsbestemmelser, institutionens pædagogiske læreplaner eller andre overordnede målsætninger.
OBS!
Husk, at medarbejderne har ret til medbestemmelse, når der skal fastlægges retningslinjer for arbejdets udførelse.
Giv pædagogerne muligheder
Et særligt kendetegn for pædagogiske institutioner er, at ledelse af pædagogiske arbejdsfællesskaber og ledelse af det pædagogiske arbejde ikke blot er et spørgsmål om at lede og fordele en række enkeltstående opgaver. Der er, overordnet set, tale om at lede en række interrelaterede og dynamiske udviklingsprocesser.
At pædagogerne kan praktisere disse dialogiske, inddragende og anerkendende processer med børn og unge er afhængigt af de muligheder, de får af ledelsen.
Beslutninger med - og uden - medarbejderne
På de fleste pædagogiske arbejdspladser tilrettelægges store dele af arbejdet derfor i fællesskab.
Men det er vigtigt, at du som leder skelner mellem den del af institutionens arbejde, der kræver medarbejdernes medejerskab og de beslutninger, medarbejderne ikke skal inddrages i.