Retten til at ansætte
Hvor mange skal du ansætte – og hvem?
Hvor stor indflydelse, du selv har på antallet af medarbejdere, der skal ansættes, afhænger af fordelingen af opgaver mellem de forskellige ledelseslag i din organisation. Hertil kommer loven om minimumsnormeringer, som skal være på plads i 2024.
I spørgsmålet om, hvilke medarbejdere der skal ansættes, indgår elementer som kvalifikationer, kompetencer, erfaring osv. sammenholdt med den enkelte institutions målsætninger, profil og behov.
Hvem har ansættelseskompetencen
Det er almindeligt, at lederen i en kommunal institution har en vis ansættelseskompetence. Din kompetence kan være en egentlig ansættelseskompetence eller en indstillingsret, hvor den endelige beslutning skal træffes af bestyrelsen eller forvaltningen.
- For selvejende institutioner fremgår ansættelseskompetencen af vedtægt og driftsoverenskomst.
- I private institutioner bør ansættelseskompetencen være afklaret i institutionens vedtægter.
- I kommunale institutioner afhænger ansættelseskompetencen af forvaltningens interne organisation.
- I en SFO ligger ansættelseskompetencen formelt hos skolelederen, men vil ofte være delegeret til SFO-lederen.
Forældrene skal inddrages ved ansættelser
Reglerne om forældreindflydelse i dagtilbud omfatter indstillingsret for forældrebestyrelser i forbindelse med ansættelse af personale i faste stillinger og indstillingsret og ret til at deltage ved ansættelsen af lederen.
Normalt vil ansættelser blive behandlet i et ansættelsesudvalg, hvor leder, forældre og personale er repræsenteret.
Alle skal kende ansættelsesprocedurerne
Ansættelsesproceduren i en kommunal institution skal være i overensstemmelse med kommunens retningslinjer. I en selvejende eller privat institution skal ansættelsesprocedurerne godkendes af bestyrelsen.
Det er vigtigt, at alle ansatte i institutionen og forældrebestyrelsen er orienteret om procedurerne ved ansættelse og om hvem, der har kompetencen til at træffe den endelige beslutning.
MED-udvalget spiller ofte en rolle
For eksempel kan MED-udvalget have vedtaget retningslinjer om ansættelse, herunder regler om tryghed i ansættelsen. Det kan betyde en forpligtelse til at tage ansøgere, der er blevet ledige i andre stillinger i kommunen, til samtale.
Sådanne retningslinjer skal følges.