Reglementariske bestemmelser – regler for arbejdspladsen
Reglementariske bestemmelser er for eksempel bestemmelser om rygning og alkohol.
I folkeskoler, dagtilbud, fritidstilbud og klubber er det ifølge ”Lov om røgfri miljøer” ikke tilladt at ryge eller anvende tobaksvarer på institutionens område – heller ikke udendørs. Det er arbejdsgiver og dermed dig som leder, der er ansvarlig for, at loven overholdes.
Alkoholindtagelse er på mange institutioner et ureguleret område, men det er et område, der både af hensyn til institutionens drift og af hensyn til medarbejderne kan være grund til at aftale klare retningslinjer om. Som regel har kommunen en overordnet alkoholpolitik og som minimum bør denne politik være kendt og respekteret på den enkelte institution.
Må du blande dig i de ansattes påklædning?
Regler om hygiejne hører også hjemme under begrebet reglementariske bestemmelser. Sundhedsstyrelsen kommer i publikationen ”Håndbog om hygiejne og miljø i dagtilbud” med en lang række anbefalinger rettet mod dagtilbudsområdet. Her kan du blandt andet læse om god håndhygiejne og om gode råd vedr. at bære smykker m.v. på arbejdet. Der kan altså være saglige grunde til at blande sig i personalets påklædning og brug af smykker.
Reglementariske bestemmelser skal altid være driftsmæssigt begrundet. De er omfattet af MED-udvalgets opgaver, og fastlæggelse af reglementariske bestemmelser i institutionen skal derfor tage sit udgangspunkt i de retningslinjer, MED-udvalget eventuelt har udformet.
Desuden bør du i sådanne spørgsmål inddrage personalet, herunder tillidsrepræsentanten.