Vores pædagogik skal stimulere børnenes sanser: Se hvordan vi gør

I Børnehuset Vi To tager pædagogikken altid udgangspunkt i sanserne. Det er grundlaget for trivsel, udvikling og læring, mener pædagogerne i institutionen, som gavmildt deler ud af deres erfaringer.
En god sansemotorik er et godt grundlag for at blive et helt menneske
En god sansemotorik giver et godt grundlag for børnenes videre trivsel og udvikling, mener pædagogerne fra Børnehuset Vi To. Se deres bedste sanselege i boksen nederst i artiklen.

Glasrør med lys og bobler, kuglestole og mindfulness krydret med dristig leg på ribber, rutsjebaner og runde snurretoppe. Det er en del af hverdagen i det integrerede dagtilbud Vi To i Lyngby, der har en stærk sansemotorisk profil med konsekvent fokus på at stimulere og udvikle sanserne i det pædagogiske arbejde. 

Pernille Ekstrand har tidligere været pædagog i en idrætsinstitution, hvor fokus også er på krop og bevægelse. Hun beskriver det særlige ved den sansemotoriske pædagogik:

”I vores planlægning af aktiviteter sørger vi for at komme rundt om de tre primære sanser, der er de vigtigste i forhold til barnets udvikling: muskel-led-sansen, vestibulærsansen og taktilsansen,” opremser hun og tilføjer, at de andre sanser – synssansen, høresansen og smagssansen og duftesansen – også kommer i spil.

Vi har børn, som viser, når de har brug for en pause, og det er jo megasejt, at de kan mærke det selv.

Susanne Dion Sørensen, souschef

Vi tilpasser aktiviteterne

Mest af alt handler det om nervesystemet, forklarer Pernille Ekstrand:

”Her kigger vi meget på, hvor det enkelte barn er udviklingsmæssigt i forhold til sanserne. Vi har en forståelse af, at det kan være virkelig grænseoverskridende eller svært, hvis vestibulærsansen eller taktilsansen ikke er velstimuleret. Så prøver vi at tilpasse aktiviteten, så det barn kan være en del af børnefællesskabet, uden at det bliver for meget,” forklarer hun.

En pige på halvandet år kravler op ad en ribbe i den ene ende af rummet og stopper midt på, hvor hun mister modet. I stedet for at løfte pigen ned hjælper pædagogen hendes små fødder trin for trin. Imens kravler et andet barn op på en af de små trampoliner i rummet og begynder at hoppe. 

”Her er bevægelsesmuligheder, hvor de yngste børn også får lov til at arbejde med deres muskel-led-sans. De får lov til at flytte ting rundt og hjælpe med at hive os voksne op fra gulvet, og forældrene får vejledning fra os om at lade børnene bruge deres muskler derhjemme,” tilføjer Pernille Ekstrand.

Kend de 8 sanser?

Mennesket har 8 sanser, som er: 

  • Synet
  • Hørelsen
  • Berøringssansen
  • Muskel-led-sansen
  • Balancesansen
  • Lugtesansen
  • Smagssansen
  • Den interoceptive sans (indvendigt sansesystem, der registrerer følelser, stimuli og ubalancer i de indre organer)

Lærer at være i fællesskabet 

Profilen i det integrerede dagtilbud bygger på børneergoterapeut Connie Nissens arbejde med sansemotorik. Hun har været tilknyttet et kompetenceforløb med fire undervisningsgange for det pædagogiske personale samt et forældremøde om, hvordan sanserne stimuleres i hverdagen

”Det handler om måden, hvorpå vi prøver at forstå det enkelte barn: Hvorfor søger barnet væk fra gruppen? Kan det være overstimuleret, har det brug for fysisk kontakt for at finde ro,” siger souschef Susanne Dion Sørensen.

Formålet med det hele er at lære børnene at regulere sig selv og være i fællesskabet med alle deres sanser og følelser.

”Jeg tror, at gevinsten kommer senere, måske først i skolen. Men vi har jo børn, som viser, når de har brug for en pause, og som trækker sig fra aktiviteten, fordi de lige skal have tømt hovedet. Og det er jo megasejt, at de kan mærke det selv,” siger Susanne Dion Sørensen.

Læs mere om sansemotorik i Børnehuset Vi To i Børn&Unge nr 4/2024

Udforsk temaet om motorik og bevægelse i BUPL's forskningsunivers

En god sansemotorik er et godt grundlag for at blive et helt menneske

6 aktiviteter, der styrker forskellige sanser

Ergoterapeut Connie Nissen er ekspert i at få børn og voksne til at bruge deres kroppe og sanser. Her er eksempler på sansemotoriske aktiviteter fra hendes bog ’Sansemotoriske legeaktiviteter – med fokus på samspil og fællesskaber’.

1) Byg en burger eller pizza

Barnet skal ligge på maven på et behageligt underlag. Med langsomme, tunge, rytmiske tryk lægges lag på lag af pizza- eller burgerfyld på barnets bagside af kroppen fra hoved til fødder. Skift mellem let og fast berøring, cirkelbevægelser og tryk med håndroden eller fingerspidserne. Til sidst pakkes burgeren ind, eller pizzaen bages i ovnen. Seancen afsluttes med rare ord som ’mums, hvor er den lige til at spise!’
Stimulerer kropsbevidsthed via den interoceptive sans, den taktile sans/berøringssansen og giver indre ro.

2) En tur i vaskehallen

Alle børn skal sidde på knæ med front mod hinanden i to rækker. Et barn ad gangen trylles om til en bil og kravler langsomt igennem den ’tunnel’ af børnehænder, som nu er en vaskehal. Barnet/bilen bliver vasket, sæbet ind, skyllet fri for sæbe og bliver til sidst tørret. De vaskende børn har alle en ting i hånden, som alle kan lide at blive rørt af og har godkendt, for eksempel bamser, skind, klude, koste, pensler og svampe. Prøv også at tilbyde hamphandske, hårbørste eller et stykke hessian.
Stimulerer berøringssansen, styrker selvkontrol og følelsen af at være del af et fællesskab.

3) Tag et wellnessfodbad

En balje med vand, et håndklæde, eventuelt badeolie og duftlys.
Stimulerer taktil tolerance, fremmer regulering og relationer.

4) Tril på stor bold

Placer barnet på maven på en badebold eller træningsbold, og bevæg barnets krop frem og tilbage. Større børn kan samle ting op fra gulvet foran bolden.
Stimulerer balancesansen, synssansen og styrker muskel-led-sansen.

5) Vælt en ven

To børn ligger på alle fire helt tæt ved siden af hinanden. På signal skal de forsøge at vælte hinanden. Der må skubbes, ases og mases, men fødder, underben og hænder skal blive i underlaget.
Styrker muskel-led-sansen, selvkontrol og evnen til at aflæse andres udtryk.

6) Hygge-pause-hulen

Find og forbered et ’stillested’, hvor børn kan søge hen, når de har brug for ro. Helst et lille sted med lidt plads, for eksempel bag en sofa eller madrasser, så barnet får mulighed for at mærke sin krops afgrænsning. Tilbyd tunge dyner, hynder, puder og tæpper, som barnet kan mase sig ned i.
Stimulerer motorisk og følelsesmæssig ro og øger kropsbevidsthed.

Kilde: ’Sansemotoriske legeaktiviteter med fokus på samspil og fællesskaber’ af Connie Nissen.

Se mere på sansemotorik.dk

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.