Vores pædagogik skal stimulere børnenes sanser: Se hvordan vi gør
Glasrør med lys og bobler, kuglestole og mindfulness krydret med dristig leg på ribber, rutsjebaner og runde snurretoppe. Det er en del af hverdagen i det integrerede dagtilbud Vi To i Lyngby, der har en stærk sansemotorisk profil med konsekvent fokus på at stimulere og udvikle sanserne i det pædagogiske arbejde.
Pernille Ekstrand har tidligere været pædagog i en idrætsinstitution, hvor fokus også er på krop og bevægelse. Hun beskriver det særlige ved den sansemotoriske pædagogik:
”I vores planlægning af aktiviteter sørger vi for at komme rundt om de tre primære sanser, der er de vigtigste i forhold til barnets udvikling: muskel-led-sansen, vestibulærsansen og taktilsansen,” opremser hun og tilføjer, at de andre sanser – synssansen, høresansen og smagssansen og duftesansen – også kommer i spil.
Vi har børn, som viser, når de har brug for en pause, og det er jo megasejt, at de kan mærke det selv.
Susanne Dion Sørensen, souschef
Vi tilpasser aktiviteterne
Mest af alt handler det om nervesystemet, forklarer Pernille Ekstrand:
”Her kigger vi meget på, hvor det enkelte barn er udviklingsmæssigt i forhold til sanserne. Vi har en forståelse af, at det kan være virkelig grænseoverskridende eller svært, hvis vestibulærsansen eller taktilsansen ikke er velstimuleret. Så prøver vi at tilpasse aktiviteten, så det barn kan være en del af børnefællesskabet, uden at det bliver for meget,” forklarer hun.
En pige på halvandet år kravler op ad en ribbe i den ene ende af rummet og stopper midt på, hvor hun mister modet. I stedet for at løfte pigen ned hjælper pædagogen hendes små fødder trin for trin. Imens kravler et andet barn op på en af de små trampoliner i rummet og begynder at hoppe.
”Her er bevægelsesmuligheder, hvor de yngste børn også får lov til at arbejde med deres muskel-led-sans. De får lov til at flytte ting rundt og hjælpe med at hive os voksne op fra gulvet, og forældrene får vejledning fra os om at lade børnene bruge deres muskler derhjemme,” tilføjer Pernille Ekstrand.
Lærer at være i fællesskabet
Profilen i det integrerede dagtilbud bygger på børneergoterapeut Connie Nissens arbejde med sansemotorik. Hun har været tilknyttet et kompetenceforløb med fire undervisningsgange for det pædagogiske personale samt et forældremøde om, hvordan sanserne stimuleres i hverdagen
”Det handler om måden, hvorpå vi prøver at forstå det enkelte barn: Hvorfor søger barnet væk fra gruppen? Kan det være overstimuleret, har det brug for fysisk kontakt for at finde ro,” siger souschef Susanne Dion Sørensen.
Formålet med det hele er at lære børnene at regulere sig selv og være i fællesskabet med alle deres sanser og følelser.
”Jeg tror, at gevinsten kommer senere, måske først i skolen. Men vi har jo børn, som viser, når de har brug for en pause, og som trækker sig fra aktiviteten, fordi de lige skal have tømt hovedet. Og det er jo megasejt, at de kan mærke det selv,” siger Susanne Dion Sørensen.
Læs mere om sansemotorik i Børnehuset Vi To i Børn&Unge nr 4/2024
Udforsk temaet om motorik og bevægelse i BUPL's forskningsunivers