Hjælp børnene med at falde ned: Sådan giver du børnene mere ro i et hektisk institutionsliv
Børn, der blev kede af det eller voldsomt vrede, når der blev stillet krav eller skift, fyldte for meget i hverdagen i børnehaven Vivaldi i Aalborgforstaden Frejlev. Men en målrettet pædagogisk indsats for at sænke børnenes arousalniveau har givet meget mere ro.
Både børn og voksne har brug for at kunne regulere sig selv til ro, fortæller pædagog Anne Kvist.
”Men især børn har behov for hjælp til at lære det. Børn er meget impulsstyrede, og de spejler sig både i os pædagoger og i deres omgivelser. Når vi tilbyder børnene rolige læringsmiljøer, rolige aktiviteter og selv signalerer at være i ro, kan vi hjælpe dem med at finde roen,” siger hun.
Hvilepauser og kropsmassage giver ro
Institutionen har indført afslapningsmusik og en hvilepause før frokost. Der er indkøbt små håndkoste til kropsmassage. Ofte er der børneyoga. Dæmpet lys i garderoben skaber ro om morgenmodtagelsen. Senest har børnehaven etableret et sanserum, hvor børnene selv kan opsøge ro, når de føler behov for det.
Med tiltagene håber pædagogerne at modvirke noget af al den stress, jag og larm, som mange børns hverdag er præget af, og som ifølge flere nyere undersøgelser medvirker til den stigende mistrivsel.
Low arousal hjælper børnene
”Når vi har haft ergoterapeuter inde over nogle børn, ser vi ofte, at det især er selvregulering, som mange børn har svært ved. De kommer hurtigt meget højt op i arousal, der er et udtryk for hjernens aktivitetsniveau. Når man er højt oppe i arousal, stiger pulsen, blodtilførslen øges, musklerne spændes, og hjernen kører på højtryk. Og det er også vigtigt for at vække hjernen, men det er en stresstilstand, så man skal kunne komme ned igen. Der kan vi se, at low arousal-aktiviteter hjælper børnene,” fortæller leder Trine Rom-Jensen.