1) Vær til stede
Det lyder måske banalt, men den vigtigste ingrediens i det pædagogiske arbejde med måltidet er nærvær. Sæt dig sammen med eleverne i spisefrikvarteret. På den måde kan du gå forrest og inspirere eleverne til gode måltidsvaner. Det er især vigtigt i indskolingen, mens det på mellemtrinnet og i udskolingen også er vigtigt at tage hensyn til elevernes større behov for uafhængighed.
2) Skab samvær
Skab et fællesskab omkring måltidet ved at sørge for, at eleverne opholder sig i rammer, der inviterer til socialt samvær. Fjern skærme og undervisningsmaterialer, der kan forstyrre, og lad eleverne sidde i større eller mindre grupper alt efter behov. Tal med eleverne om den mad, de spiser. Hvordan smager det? Hvordan er konsistensen? Hvilke farver har det? Hvor kommer det fra?
3) Giv tid og ro
Det er vigtigt, at måltidet ikke bliver forhastet og foregår hen over skolebøgerne. Når der er tid til at mærke mætheden, nyde maden og drage fordel af det sociale samvær og fællesskabet, øger det elevernes trivsel. Typisk spiser eleverne også mere frugt og grønt, hvis de har god tid, viser forskning. Afsæt derfor gerne 30 minutter til frokostmåltidet, og vurder, hvad der er passende tid til mellemmåltider. I kan også afprøve forskellige metoder for at få endnu mere ro, for eksempel at lade de første fem minutter gå til at spise i stilhed.
4) Inddrag eleverne
Forskning viser, at det er afgørende, at eleverne involveres og får lov til at tage ejerskab for at forme rammerne om måltiderne. På den måde bliver måltiderne samtidig tilpasset den enkelte elev. Det er derfor en god idé at tale med eleverne om, hvordan I i fællesskab skaber de gode rammer om måltidet. Det kan for eksempel gøres i de fem faser: idé, undersøgelse, design, forandring og fastholdelse. Lad eleverne tænke ud af boksen: Måske skal bordopstillingen laves om, så eleverne sidder i mindre grupper. Prøv at lade dem dække op og vælge pladser, eller udnyt udearealerne til at spise sammen.
5) Samarbejd på tværs
De bedste rammer skabes i samarbejde med skolelederen, lærerne, skolebestyrelsen og de madprofessionelle. Sammen kan I tage ansvar for at opbygge en måltidskultur hos eleverne, hvor måltidet fungerer som et samlingspunkt. Det kan I gøre ved at tale om, hvad I mener, eleverne får ud af måltiderne i dag, hvilke udfordringer I oplever, og hvordan I kan gribe dem an. Det er en god idé at gøre mad og måltider til et løbende opmærksomhedspunkt.
6) Tal med forældrene
Gode rammer om måltidet er ikke kun et pædagogisk ansvar. Forældrene kan være med til at sørge for sunde madpakker, som eleverne kan lide, og bakke op om et sundt og velsmagende madtilbud på skolen. Det er derfor en god idé at sætte sund mad og gode rammer om måltider på dagsordenen til forældremøder, ligesom I kan gøre det synligt for forældrene, hvordan I arbejder med det.