Klar parat skolestart: Sådan skaber I gode rammer om børnenes måltider

Et godt måltid i skolen handler om mere end ernæring. De pædagogiske rammer om måltidet er med til at udvikle elevernes spisevaner og sociale fællesskab samt fremme deres sundhed, trivsel og læring. Her får I seks gode råd fra Fødevarestyrelsen til at skabe gode rammer om skolemåltidet.
Et godt måltid i skolen handler om meget mere end næring

I Danmark er måltiderne en fast del af alle skoler og SFO'ers hverdag. Ikke mindst pædagoger kan hjælpe til med at sætte gode rammer for børnenes måltider og sunde spisevaner.

Uanset om du arbejder på en skole med madpakker eller skolemad, kan du have glæde af Fødevarestyrelsens seks gode råd for det gode måltid.

Det opstår ikke af sig selv, men handler om at være tilstede, være sammen og samarbejde med kolleger, forældrene og selvfølgelig børnene.

Glæde og engagement omkring fællesspisningen til frokost eller i snack-pauser er med til at danne grundlaget for børnenes videre trivsel. 

Kom godt fra start med rådene her:

Sådan skaber I gode rammer om måltiderne

1) Vær til stede

Det lyder måske banalt, men den vigtigste ingrediens i det pædagogiske arbejde med måltidet er nærvær. Sæt dig sammen med eleverne i spisefrikvarteret. På den måde kan du gå forrest og inspirere eleverne til gode måltidsvaner. Det er især vigtigt i indskolingen, mens det på mellemtrinnet og i udskolingen også er vigtigt at tage hensyn til elevernes større behov for uafhængighed.

2) Skab samvær

Skab et fællesskab omkring måltidet ved at sørge for, at eleverne opholder sig i rammer, der inviterer til socialt samvær. Fjern skærme og undervisningsmaterialer, der kan forstyrre, og lad eleverne sidde i større eller mindre grupper alt efter behov. Tal med eleverne om den mad, de spiser. Hvordan smager det? Hvordan er konsistensen? Hvilke farver har det? Hvor kommer det fra?

3) Giv tid og ro

Det er vigtigt, at måltidet ikke bliver forhastet og foregår hen over skolebøgerne. Når der er tid til at mærke mætheden, nyde maden og drage fordel af det sociale samvær og fællesskabet, øger det elevernes trivsel. Typisk spiser eleverne også mere frugt og grønt, hvis de har god tid, viser forskning. Afsæt derfor gerne 30 minutter til frokostmåltidet, og vurder, hvad der er passende tid til mellemmåltider. I kan også afprøve forskellige metoder for at få endnu mere ro, for eksempel at lade de første fem minutter gå til at spise i stilhed.

4) Inddrag eleverne

Forskning viser, at det er afgørende, at eleverne involveres og får lov til at tage ejerskab for at forme rammerne om måltiderne. På den måde bliver måltiderne samtidig tilpasset den enkelte elev. Det er derfor en god idé at tale med eleverne om, hvordan I i fællesskab skaber de gode rammer om måltidet. Det kan for eksempel gøres i de fem faser: idé, undersøgelse, design, forandring og fastholdelse. Lad eleverne tænke ud af boksen: Måske skal bordopstillingen laves om, så eleverne sidder i mindre grupper. Prøv at lade dem dække op og vælge pladser, eller udnyt udearealerne til at spise sammen.

5) Samarbejd på tværs

De bedste rammer skabes i samarbejde med skolelederen, lærerne, skolebestyrelsen og de madprofessionelle. Sammen kan I tage ansvar for at opbygge en måltidskultur hos eleverne, hvor måltidet fungerer som et samlingspunkt. Det kan I gøre ved at tale om, hvad I mener, eleverne får ud af måltiderne i dag, hvilke udfordringer I oplever, og hvordan I kan gribe dem an. Det er en god idé at gøre mad og måltider til et løbende opmærksomhedspunkt.

6) Tal med forældrene

Gode rammer om måltidet er ikke kun et pædagogisk ansvar. Forældrene kan være med til at sørge for sunde madpakker, som eleverne kan lide, og bakke op om et sundt og velsmagende madtilbud på skolen. Det er derfor en god idé at sætte sund mad og gode rammer om måltider på dagsordenen til forældremøder, ligesom I kan gøre det synligt for forældrene, hvordan I arbejder med det.

Læs mere

Find Fødevarestyrelsens guide ’Rammer om det gode måltid’ her på Fødevarestyrelsens hjemmeside

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.