48 millioner til ny børneforskning: Her er spørgsmålene, som forskere søger svar på
Hvordan får tidlig opsporing og indsats betydning for børn? Hvordan styrker vi en omsorgsorienteret dagtilbudspædagogik? Hvad betyder den gennemgribende digitalisering af samfundet for små børns liv og udvikling? Og hvordan kan vi styrke trivslen gennem leg?
Det er nogle af de spørgsmål, som forskere og pædagoger i fællesskab skal finde svar på i fire forskningsprojekter med midler fra Partnerskab for Børneforskning, der netop har fordelt de første 48 millioner kroner ud af en bevilling på i alt 200 millioner til børneforskning over fire år.
Ansøgningerne er blevet bedømt af både et videnskabeligt panel, der vurderer forskningskvaliteten og et praksispanel, som vurderer om forskningen er relevant og omsættelig i praksis, forklarer forperson for Partnerskab for børneforskning, Agi Csonka.
”Vi er gået efter projekter, som begge paneler har vurderet højt, og de har heldigvis været ret enige. Den konstruktion med både et praktisk og videnskabeligt panel har vist sig at være rigtig god,” siger hun.
Aktuelle og vigtige temaer
Partnerskab for børneforskning er nedsat af Uddannelses- og Forskningsministeriet og har til opgave at uddele midler til forskningsprojekter, der bidrager til et bedre børneliv og en styrket pædagogisk grundfaglighed. At praktikere har siddet med i panelet allerede i udvælgelsen af projekter, har også været med til at sikre, at alle de udvalgte projekter handler om temaer, der er aktuelle og opleves som vigtige i pædagogisk praksis, ifølge Agi Csonka.
”For eksempel tidlig opsporing, hvad betyder det egentlig, og hvordan håndterer pædagoger de dilemmaer, der er forbundet med at identificere sårbare børn? Og digitaliseringen er her, men hvad gør den ved børnene? Hvordan gør man egentlig pædagogisk omsorg? Og alle er optagede af at gøre mere plads til legen og bakser med de legende tilgange. Så alle fire projekter handler om reelle problemstillinger i praksis, som pædagoger arbejder med,” siger Agi Csonka.
Et krav for at opnå støtte er, at forskere, der søger om midler, udfører projektet som et samarbejde med dagtilbud, kommunale instanser eller pædagoguddannelserne.
Læs også: Hun sidder på 200 millioner kroner til forskning i pædagogik