Fodbold giver os en øvebane til leg, mod og venskaber

Et fodboldprojekt for børnehaver i Tårnby Kommune har givet børn fra Engmarken Børnehave nye venner, mod på at prøve nye ting og en boldglæde så stor, at souschef Lykke-Lise Stæhr har fået travlt med at pumpe luft i alle børnehavens fodbolde.
Souschef fra Engmarken Børnehave i Kastrup har designet en fodbold holdtrøje med børnene i børnehaven.
Lykke-Lise Stæhr har ingen fodboldtrøje, intet favorithold, og hun ser ikke fodbold. "Men jeg kan godt lide at lege boldlege med børnene, og vi har nu designet vores egne fodboldtrøjer for Team Engmarken," siger souschefen fr.a Engmarken Børnehave.

Engmarken Børnehave i Kastrup har i samarbejde med blandt andre Dansk Boldspil-Union (DBU) deltaget i et fodboldprojekt for flere børnehaver fra Tårnby Kommune. 

Souschef Lykke-Lise Stæhr er ellers ikke fodboldinteresseret, men hun er kæmpe fan af projektet, som blandt andet har givet børnene nye venner fra kommunens andre børnehaver og en boldglæde så stor, at pædagogerne nu har fået travlt med at pumpe luft i alle børnehavens fodbolde.

Souschef fra Engmarken Børnehave i Kastrup har designet en fodbold holdtrøje med børnene i børnehaven.

Jeg er ellers ikke interesseret i fodbold. Men jeg har opdaget, hvor godt et legetøj, en fodbold er.

Lykke-Lise Stæhr, souschef, Engmarken Børnehave

Hvordan kom I med i projektet?

”Vores leder så, at Tårnby Kommune sammen med Kastrup Boldklub, ABIF (Aktive Børn i Forening) og DBU havde et projekt for børnehaver. Især når det er noget med bevægelse, melder vi os til. Otte tirsdage gik en pædagog og en medhjælper med storbørnsgruppen hen i boldklubben, hvor en træner stod klar. Børnene skulle prøve at få bolden igennem forhindringer, drible, skyde på mål og lege med bolden på alle mulige måder.”    

Hvilke pædagogiske kompetencer kom i spil?

”Vi blev fordelt på nogle poster, hvor vi kunne støtte og hjælpe børnene: Lige sige ’du kan godt’, ’jeg tror på dig’ og give alle mod på at prøve. Vi kender børnene og kan se, hvem der har brug for, at vi prøver øvelsen sammen. En træner står nok mere på sidelinjen og siger ’gør sådan’, men som pædagog løber man med.”

Hvad har I taget med hjem?

”Legene fra træningen lever videre på legepladsen. Jeg har pumpet alle vores fodbolde, og vi har indført cykelfri dage, så der bliver plads til boldleg. Eller vi tager boldene med i ladcyklerne et sted, hvor der er plads. En bold er nem at have med, og alle kan lege med. De store viser gerne de små de øvelser, de har lært, og vi kan tilpasse sværhedsgraden.”

Hvilke effekter ser I?

”Børnenes boldglæde er vokset, og flere er nu begyndt til klubfodbold. Der er også dannet nye venskaber på tværs af institutionerne i projektet, og nogle af børnene vil møde hinanden i skolen. Selv har jeg fået inspiration til boldlege, og jeg er ellers ikke interesseret i fodbold. Men jeg har opdaget, hvor godt et legetøj, en fodbold er.”

Læs tema om fodbold i Børn&Unge nr 5/2024

Børn&Unge forside 5/2024

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.