Nu kan du få indflydelse på næste års børneforskning

Partnerskab for børneforskning efterlyser ideer fra pædagoger til, hvilken forskning der skal sættes i gang, når partnerskabet i 2024 for anden gang skal uddele midler til ny forskning på børneområdet.
Dreng gynger frydefuldt i vintersolen
Forskerne har brug for pædagogers viden fra hverdagen tæt på børnene og efterlyser nu ideer til næste års forskningsprojekter på 0-6-årsområdet.

Pædagoger kan nu få direkte indflydelse på hvilken forskning, der sættes i værk, når Partnerskab for børneforskning i 2024 for anden gang uddeler midler til forskning i det gode børneliv på 0-6-årsområdet. 

Den tætte kobling mellem forskere og praktikere er styrken i partnerskabet, ifølge forperson for Partnerskab for børneforskning, Agi Csonka.

"Afstanden mellem forskere og praktikere kan virke meget stor. Med kravet om, at forskningsprojekter skal gennemføres som et reelt samarbejde mellem forskere og praktikere, er ambitionen, at partnerskabet støtter forskning af høj kvalitet, som samtidig er relevant og anvendelig i den pædagogiske praksis," siger hun.

Forskere skal kende pædagogers udfordringer

Puljen er nu åbnet for ansøgninger, og pædagoger kan indsende ideer og ønsker om samarbejde direkte til Partnerskabet, så forskningsinstitutioner og pædagogiske uddannelser kan tage kontakt. 

Det er et krav for at opnå støtte, at forskere, der søger om midler, udfører projektet som et samarbejde med enten dagtilbud, kommunale instanser eller pædagoguddannelserne. 

Det kan være en lang proces, at omdanne pædagogernes faglige udfordringer fra praksis i daginstitutionerne til forskningsspørgsmål, understreger Agi Csonka.

”Men vi håber at få et indblik i de spørgsmål, som det pædagogiske personale virkelig gerne vil have svar på. Det kan måske inspirere nogle forskere til at tage fat i de udfordringer og stille deres forskningsspørgsmål på en lidt anden måde,” siger hun.

Se de tre temaer i næste års børneforskning

Pædagoger kan indsende ideer og ønsker ved at udfylde en formular på partnerskabets hjemmeside med en kort beskrivelse at det tema, som man ønsker forskning i. For at komme i betragtning til forskningsmidlerne skal projekterne ramme et eller flere af følgende tre temaer:

1) Børneliv i dagtilbud: Trivsel, børnefællesskaber og deltagelsesmuligheder

Temaet sætter fokus på, hvad der har betydning for det gode børneliv med udgangspunkt i, at børn i dag tilbringer en stor del af deres hverdag i et dagtilbud (vuggestue, dagpleje eller børnehave).

2) Strukturer, organisering og pædagogisk ledelse i dagtilbud

Temaet har fokus på, hvordan strukturer, der møder børn, forældre og personale i dagtilbud, påvirker børnelivet og kvalitet i dagtilbuddet. Herunder rammevilkår og arbejdsbetingelser. 

3) Det nutidige børneliv

Temaet sætter fokus på hele barnets liv og hverdag. Projekter under temaet fokuserer på de forskellige arenaer, der præger børns hverdag, herunder familie, dagtilbud, fritid, venner, myndigheder og analoge og digitale arenaer i fællesskabsperspektiv.

Har du en idé til et forskningsprojekt? Kom igang med din ansøgning her:

Her er det frem til den 15. maj 2024 muligt at indsende ansøgninger til Partnerskab for børneforskning

Læs mere og find en mulig samarbejdspartner på www.borneforsk.dk

Her kommer pengene fra

Uddannelses- og Forskningsministeriet har afsat 200 millioner over en fireårig periode til Partnerskab for børneforskning. Det er anden gang, at Partnerskab for børneforskning uddeler midler til forskning. 

De projekter, der har modtaget støtte i den første runde, bliver offentliggjort i starten af det nye år.

Ansøgningerne er blevet bedømt af både et videnskabeligt panel, der vurderer forskningskvaliteten og et praksispanel, som vurderer om forskningen er relevant og omsættelig i praksis.

Læs mere om forskningsmidlerne her

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.