Nu kan du få indflydelse på næste års børneforskning
Pædagoger kan nu få direkte indflydelse på hvilken forskning, der sættes i værk, når Partnerskab for børneforskning i 2024 for anden gang uddeler midler til forskning i det gode børneliv på 0-6-årsområdet.
Den tætte kobling mellem forskere og praktikere er styrken i partnerskabet, ifølge forperson for Partnerskab for børneforskning, Agi Csonka.
"Afstanden mellem forskere og praktikere kan virke meget stor. Med kravet om, at forskningsprojekter skal gennemføres som et reelt samarbejde mellem forskere og praktikere, er ambitionen, at partnerskabet støtter forskning af høj kvalitet, som samtidig er relevant og anvendelig i den pædagogiske praksis," siger hun.
Forskere skal kende pædagogers udfordringer
Puljen er nu åbnet for ansøgninger, og pædagoger kan indsende ideer og ønsker om samarbejde direkte til Partnerskabet, så forskningsinstitutioner og pædagogiske uddannelser kan tage kontakt.
Det er et krav for at opnå støtte, at forskere, der søger om midler, udfører projektet som et samarbejde med enten dagtilbud, kommunale instanser eller pædagoguddannelserne.
Det kan være en lang proces, at omdanne pædagogernes faglige udfordringer fra praksis i daginstitutionerne til forskningsspørgsmål, understreger Agi Csonka.
”Men vi håber at få et indblik i de spørgsmål, som det pædagogiske personale virkelig gerne vil have svar på. Det kan måske inspirere nogle forskere til at tage fat i de udfordringer og stille deres forskningsspørgsmål på en lidt anden måde,” siger hun.