Opråb fra årets børneby: Børnene mangler pædagoger NU
Onboarding af nyansatte. Forsøg med 4-dages arbejdsuge. Og andre former for fleksibilitet i arbejdet. Det er nogle af de nye initiativer, som aktuelt afprøves i Gladsaxe Kommune for at løse aktuelle problemer med pædagogmangel i kommunens vuggestuer og børnehaver.
Allerede fra i år har kommunen afsat fire millioner kroner årligt til særligt fem initiativer til rekruttering og fastholdelse på dagtilbudsområdet. Og de første tilbagemeldinger fra daginstitutionerne er lovende.
”Jeg skriver en hel masse løn- og ansættelsesaftaler under, og vi siger ikke farvel til så mange pædagoger i kommunen. Det kunne jo være en indikator på, at noget virker,” vurderer fællestillidsrepræsentant for Gladsaxes pædagoger Karina Marcher Holm.
Her kradser rekrutteringskrisen også
De fem rekrutteringstiltag er kærkomne i børnehusene i Gladsaxe, som i sommers af Unicef blev udråbt til årets børnevenlige by og kommune. For titlen til trods kradser rekrutteringskrisen i pædagogfaget også her.
Det mærker pædagogerne i den integrerede institution Svanen, der ellers er en attraktiv arbejdsplads, som er prisbelønnet for både husets design og for bæredygtighed.
”Vores hus er et af hele fem nye svanemærkede børnehuse i kommunen. Det er en lækker arbejdsplads, og her er lys og luft og attraktivt at arbejde. Alligevel har vi svært ved at rekruttere. Det er blevet nemmere end tidligere, men der er jo bare kamp om de samme få ansøgere til mange ledige pædagogstillinger,” siger børnehusleder i Svanen Janne Hagemann.
Fik kun én ansøger
Janne Hagemann har oplevet kun at få én eller ingen ansøgere til ledige pædagogstillinger. Sidst hun ansatte en pædagog, trak ansøgeren sig igen, dagen før jobstart.
Derfor har medarbejderen Lisa Nygaard i en periode været den eneste pædagog på sin stue, hvor hun har ansvar for en pædagogstuderende og 12 børn i alderen 0-2 år.
”Da den nye kollega til Lisa hoppede fra, var Lisas gamle kollega allerede blevet flyttet til en nyåbnet stue,” fortæller Janne Hagemann, der dog hurtigt fandt en vikar til den ubesatte stilling.
Men efter den første uge skulle vikaren have ferie.
”Heldigvis er vi gode til at hjælpe hinanden og rykke sammen i bussen, når sådan noget sker. Og det er sket før: Så synes én, at der er for langt til arbejde. Så vil man hellere noget med ledelse. Eller man foretrækker at slå græs, fordi lønnen som pædagog ikke er højere. Men det er helt afgørende for børnene, at vi er pædagoger nok,” siger Janne Hagemann.
Det er hårdt ikke at kunne være den pædagog, man ved, børnene har brug for
Lisa Nygaard, pædagog i Svanen
Pressede situationer hver dag
Vuggestuepædagogen Lisa Nygaard har i perioden med en manglende kollega på stuen hver dag været ude for pressede situationer.
”Så er der en ble, der skal skiftes, og samtidig vågner et barn ude i barnevognen, som jo står et stykke væk, da vi er et stort hus. Dermed er der kun en tilbage på stuen til at lege med børnene, og det går måske fint med læsning, men stemningen kan hurtigt skifte. Og barnet med bleen skal måske også have skiftet tøj, og du kan jo ikke lade barnet i barnevognen græde, for så vågner de alle sammen derude. Det er ikke rimeligt ikke at hjælpe børnene, når de har lort i bleen eller lige er vågnet,” siger Lisa Nygaard.
Det er kun en kortere periode, hun har stået alene med en studerende som eneste kollega på stuen, men det føles som lang tid:
”Det er hårdt ikke at kunne være den pædagog, man ved, børnene har brug for,” siger Lisa Nygaard.
Løsningen ligger på Christiansborg
Pædagogerne i Svanen roser Gladsaxe Kommune for at sætte ind med initiativer og millioner af kroner til fastholdelse og rekruttering af pædagoger i kommunens daginstitutioner.
Svanen har længe selv iværksat forskellige initiativer, der betyder, at børnehuset i dag oplever langt færre problemer med rekruttering end tidligere. Og børnehusets seneste medarbejderundersøgelse viser stor tilfredshed, fremhæver Janne Hagemann.
”Men kommunen har kun den pose penge, den får fra regeringen. Så løsningen ligger på Christiansborg, som skal sikre flere penge til at løfte vores løn og vores fag, så det igen bliver attraktivt at blive og være pædagog,” siger hun.