Ledere protesterer mod pædagogmangel: Stærkt og nødvendigt opråb

Flere hundrede pædagogfaglige ledere protesterer nu åbent mod den voksende pædagogmangel. Både stærkt og nødvendigt, mener ledernes formand, Eva Munck Immertreu: Vi bliver bedt om at sikre en kvalitet, som pædagogmanglen flere steder gør umulig at nå, siger hun.
Legeplads

Hvis landets pædagoger og ledere også i fremtiden skal kunne se forældrene i øjnene og sige 'dit barn har haft en god dag, igen i dag,' kræver det flere pædagoger.

Og hvis det mål skal nås, skal den samfundsmæssige værdi af den pædagogiske faglighed anerkendes. Også via højere løn.

Det opråb har flere end 600 pædagogfaglige ledere skrevet under på i form af et åbent brev til landets politikere og arbejdsgivere. Brevet blev bragt som et debatindlæg i Information, og avisen skrev desuden en artikel om ledernes opråb mod pædagogmanglen (se brevet nederst).

Formanden for Lederforeningen i BUPL, Eva Munck Immertreu, er imponeret over både de ledere, som har taget initiativ til det åbne brev, og over at så mange indtil videre har skrevet under på budskabet.

”Det er rigtig stærkt gået. Men det det afspejler jo også, at det er et enormt antal ledere, som står med de her udfordringer. Det bliver sværere og sværere at lave god faglig ledelse og skabe en god pædagogisk kvalitet, når man i stigende grad står med ufaglært personale, fordi der mangler pædagoger,” siger hun.

Leder bag opråb: Problemerne fyldte mere og mere

En af de ledere, som har taget initiativ til det åbne brev, er Merete Liechti, leder af Vuggestuen Skottegården i Tårnby Kommune.

Hun er glad for, at så mange ledere nu tager del i opråbet. Men det overrasker hende ikke, at budskabet vækker genklang:

”En af grundene til, at vi valgte at skrive brevet var, at vi i stigende grad hørte fra ledere, som kæmpede for at skaffe pædagoger nok til at opretholde den nødvendige kvalitet. Det fylder mere og mere i vores pædagogfaglige netværk. Og det er jo også det, vi hører, når vi tilbyder andre ledere at underskrive: ’Vi oplever de her problemer hver dag.’ Rekrutteringsproblemerne er virkelighed for enormt mange ledere både på 0-6-årsområdet og skolefritidsområdet,” siger hun.

Pædagogmanglen rammer både børn og pædagoger. Men den lægger også et stort pres på lederne, påpeger Eva Munck Immertreu:

”Lederne bliver målt og vejet på kvaliteten i deres institution. Men for manges vedkommende er det simpelthen ikke muligt at sikre den nødvendige kvalitet, fordi det er umuligt at skaffe pædagoger nok,” siger hun.

Op med lønnen og fagligheden

Merete Liechti påpeger, at det stigende antal børn med særlige behov og manglen på ressourcer til arbejdet med dem, presser både de børn, som har behov for noget særligt, pædagogerne og de øvrige børn.

”Pædagoger og ledere hænger i med neglene i forsøget på at sikre en ordentlig pædagogisk kvalitet. Mange af de ledere, som skriver under, siger jo også ’kan vi ikke gøre endnu mere for at skabe opmærksomhed?’ Netop fordi så mange er enormt presset af manglen på pædagoger,” siger hun.

Opfordringen i det åbne brev til politikere og arbejdsgivere er klar:

  • Styrk de pædagogfaglige lederes mulighed for at lade erfarne pædagogmedhjælpere merituddanne sig til pædagoger med løn.
  • Styrk de faglige rammer og arbejdsmiljøet, så erfarne pædagoger fastholdes i faget.
  • Hæv pædagoglønnen, så flere unge vælger uddannelsen til.

Lønnet merituddannelse skal genstartes hurtigst muligt

Eva Munck Immertreu bakker op om det åbne brevs krav til politikere og arbejdsgivere.

Hun peger på, at de igangværende trepartsforhandlinger bør munde ud i et mærkbart lønløft til pædagogerne. Desuden vil lønnen kunne få endnu et løft ved OK-forhandlingerne i 2024.

Til gengæld ser hun kortslutningen af ledernes mulighed for at bruge merit til at skaffe flere pædagoger som et problem, arbejdsgiverne helt akut bør fikse:

”Kommunerne bør arbejde på højtryk for at finde en løsning, så lederne igen kan sende erfarne pædagogmedhjælpere på lønnet merituddannelse til pædagog. Det er en afgørende vej til at skaffe flere pædagoger, ” siger Eva Munck Immertreu. 

Opråb til politikere og arbejdsgivere: Her er brevet

Det åbne brev, som flere end 600 pædagogfaglige ledere har skrevet under på, er oprindeligt skrevet af Kristine Schroll fra Aarhus Kommune, Carsten Ditlev Stokholm Lunn fra Frederikssund Kommune, Merete Liechti fra Tårnby Kommune og Jan Holten Rubæk, privat leder i Fredericia Kommune.

Åbent brev: Flere pædagoger – NU!

Vi ledere går på arbejde hver dag for at fremme børnenes trivsel, udvikling og dannelse. 

Vi er rigtig glade for vores arbejde. Men den akutte pædagogmangel, vi allerede nu ser mange steder, er en alvorlig trussel mod kvaliteten. Det går ud over børnene. Derfor er vi nu som ledere nødt til at tage bladet fra munden. 

Alt for ofte må vi i dag overlade børnegrupper til vikarer og ufaglærte pædagogmedhjælpere. De gør deres allerbedste. Men det kan ikke være deres ansvar at sikre en ordentlig kvalitet for børnene. Der skal uddannet personale til. 

Kvalitetsundersøgelsen af dagtilbud understreger vigtigheden af pædagogernes arbejde. Her fremgår det, at der på stuer, hvor læringsmiljøet er af god kvalitet, i højere grad er en pædagog til stede, sammenlignet med stuer der vurderes af utilstrækkelige eller ringe kvalitet. Pædagogerne har med deres faglighed nemlig et særligt blik for børns og unges udvikling og plads i fællesskabet.

Desværre er vores virkelighed, at hver tredje ledige pædagogstilling ikke kan besættes med uddannede pædagoger. Pædagogandelen rasler ned. På landsplan er det nu under halvdelen af vores pædagogiske personale, der har en pædagoguddannelse i dagtilbud. Vi har stuer, hvor der ikke er en eneste fast pædagog. Simpelthen fordi, der ikke er nogen at få. Samtidig har søgningen til pædagoguddannelsen nået et katastrofalt lavt niveau. Som ledere bruger vi selv uforholdsmæssigt meget tid på at forsøge at få personaledækket alle åbningstimer.  

Når vi ikke har tilstrækkeligt med pædagoger, kan vi ikke sikre, at vores dag- og fritidstilbud hver dag har en kvalitet, vi som samfund kan være børn og unge bekendt, og som lovgivningen byder os at leve op til.

Vi forstår derfor de forældre, der er bekymrede, når de afleverer deres lille barn på en stue uden pædagoger. Eller ved at deres store barn sidder hjemme bag skærmen hver eftermiddag i stedet for at tage på fritidshjem eller i klub. 

Hvis vi også i fremtiden skal kunne se forældrene i øjnene, når arbejdsdagen er omme, og sige ”dit barn har haft en god dag, igen i dag” må og skal vi have pædagogerne tilbage på stuerne. Det får vi kun, hvis den samfundsmæssige værdi af den pædagogiske faglighed anerkendes og værdsættes – også når der lægges budgetter i stat og kommuner. 

Kære politikere og kommunale arbejdsgivere: I skal vende udviklingen. Det haster. Manglen på pædagoger gør allerede ondt mange steder. Den ensomme teenager og børnehavebarnet mærker det allerede.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.