Ny vejledning skal forebygge stress: Hold øje med disse faresignaler
Sover du dårligt om natten eller har du svært ved at slippe tankerne om jobbet i din fritid?
Det kan være tegn på, at du er for hårdt presset. Disse symptomer er nemlig på listen over ting, pædagoger og andre faggrupper med høje følelsesmæssige krav på arbejdet skal være opmærksomme på.
Sådan lyder det i en ny kampagne fra Arbejdstilsynet til netop faggrupper, som er udsat for stort følelsesmæssigt pres. Arbejdstilsynet giver samtidig en række gode råd til at forebygge blandt andet stress (se nogle af dem nederst).
Og Arbejdstilsynets indsats falder på et tørt sted: Sidste år viste en undersøgelse, at pædagoger er blandt de faggrupper i Danmark, som oplever mest støj, travlhed og størst følelsesmæssige pres på deres job.
BUPL har da også skubbet på netop for at få Arbejdstilsynet til at lave nye vejledninger, og pædagogernes fagforening har desuden givet input til indholdet.
Værk opmærksom på øget risiko for stress: Her er faresignalerne
Arbejdstilsynet peger blandt andet på disse faresignaler, man som medarbejder skal holde øje med:
• Søvnproblemer
• Mental eller fysisk udmattelse
• Let til tårer, nedsat humør eller øget irritabilitet
• Svært ved at slippe tanker om arbejdet i fritiden
• I konstant alarmberedskab
• Hukommelsesproblemer eller koncentrationsbesvær
• Oplevelse af faglig utilstrækkelighed
• Tendens til at isolere sig socialt
• Ligegyldighed eller følelsesløshed
• Afmagt, håbløshed eller skyldfølelse
Pædagoger, som oplever et eller flere af disse signaler, bør ifølge Arbejdstilsynet tale med deres arbejdsmiljørepræsentant eller deres leder (se øvrige råd nederst).
Gode råd fra Arbejdstilsynet: Sådan forebygger I stress på jobbet
Arbejdstilsynet understreger, at arbejdsgiver har pligt til at skal sikre, at medarbejderne har et godt psykisk arbejdsmiljø.
Med i tilsynets vejledning er blandt andet disse tre råd til, hvordan du og dine kolleger selv kan være med til at forebygge, at høje følelsesmæssige krav bliver et problem på jeres arbejdsplads:
1. Hold øje med, om du har mulighed for at håndtere de følelsesmæssige krav, der er i dit arbejde med mennesker. I de to bokse herunder kan du se, hvilke tegn der kan være på, at der er problemer med høje følelsesmæssige krav på din arbejdsplads. Det kan både være konsekvenser for arbejdet og for dig som medarbejder.
2. Spørg og lyt til, hvordan dine kollegaer har det med deres arbejde. Er der fx nogen, der har behov for at tale om svære situationer i arbejdet med mennesker?
3. Sig til, hvis du og/eller dine kollegaer har problemer med høje følelsesmæssige krav. Du kan fx tale med din leder eller din arbejdsmiljørepræsentant om, hvordan I kan få støtte og sparring fra ledelse og kolleger til at håndtere de følelsesmæssige belastninger i arbejdet.
Læs mere og find vejledningen på Arbejdstilsynets hjemmeside.