Nyt værktøj skal reparere pædagogers psykiske arbejdsmiljø
Børnene på Gul stue i vuggestuen græder nærmest konstant. Det er svært for tiden, og tankerne om arbejdet bliver ved at køre rundt i hovedet, når du kommer hjem – også efter du har slukket lyset for at sove. Sådan kan virkeligheden se ud for pædagoger, der reagerer på, at arbejdet stiller høje følelsesmæssige krav. Nu har de fået lidt bedre muligheder for at gøre noget ved det.
Arbejdstilsynet har nemlig udgivet en vejledning om høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker. Den er et godt redskab til at forbedre arbejdsmiljøet i dag- og fritidstilbud, siger Johnny Gaardsdal, som er medlem af forretningsudvalget i BUPL med politisk ansvar for arbejdsmiljø.
”Høje følelsesmæssige krav er et grundvilkår i pædagogik. Men man skal ikke blive syg af det, og det er arbejdsgiverens pligt at forebygge, at det sker. Her kan vejledningen bruges, fordi den peger på forebyggende foranstaltninger,” siger han.
Sig det højt, hvis du er presset
Oplever du som pædagog tegn på, at noget er galt, er det afgørende at sige det højt til enten din arbejdsmiljørepræsentant, lederen eller den lokale fagforening.
”Hvis arbejdsgiverne ikke lever op til deres ansvar, kan man med vejledningen i hånden sige, at det skal de. Man skal for eksempel sørge for at fordele arbejdet, så belastningerne ikke altid rammer de samme,” siger Johnny Gaardsdal.
Direktør i Arbejdstilsynet, Sine Frederiksen, peger også på, at vejledningen er tænkt som en hjælp til både at forebygge og gribe ind, hvis arbejdsmiljøet er på vej i den gale retning.
"Det kan være både meningsfuldt og givende at arbejde med mennesker, som har det svært eller har en udfordrende adfærd. Men nogle gange stiller det også høje følelsesmæssige krav til den enkelte medarbejder - og her skal arbejdsgiveren være opmærksomhed på, at arbejdsgiveren har pligt til at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø. Arbejdstilsynets vejledning indeholder netop konkret hjælp til, hvad man kan gøre på arbejdspladsen, hvis der er udfordringer med høje følelsesmæssige krav," siger hun.
Læs også: Desperate pædagoger: Børnene græder mere end før
BUPL har sat aftryk på vejledningen
BUPL har skubbet på for, at vejledningen skulle blive til noget, fordi mange pædagoger oplever de høje følelsesmæssige krav. Samtidig har BUPL været med i et udvalg, som har givet input til vejledningen.
”Vi har blandt andet fået med, at det er vigtigt med forberedelse, supervision og sparring for at have et godt arbejdsmiljø,” fortæller Johnny Gaardsdal.
Endnu et BUPL-aftryk er, at de pædagogfaglige ledere er omfattet af vejledningen.
”Deres arbejdsgivere er også ansvarlige for, at rammerne er i orden. Det er blevet tydeligere med vejledningen,” siger han.
Læs også: Pædagoger lærer at tackle børnegråd