Fritidsjobbere giver pædagogerne ro til at koncentrere sig om børnene

Hver dag ved 14.30-tiden kommer Sophie eller Tara, to 14-årige skolepiger, og hjælper med forskellige praktiske opgaver i Vuggestuen Århusbo.
”De tørrer bordene af efter eftermiddagsmaden, rydder legesagerne op, fejer, sætter stole op på bordene og går ud med skraldet. Hos os har fritidsjobbere udelukkende praktiske opgaver,” fastslår pædagog og tillidsrepræsentant Karin Pedersen, der ligesom kollegerne kun har godt at sige om ordningen.
Typisk er der nemlig kun to voksne til 13 børn på stuerne om eftermiddagen.
”Så det betyder meget, at vi bare kan lade bordene være og legetøjet flyde og gå to pædagoger ud på legepladsen med det samme. Det er stressende nok, at børn skal op fra lur og i tøjet, samtidig med at vi skal ud. Når vi ikke skal rydde op oveni, får vi bedre ro til at koncentrere os om børnene,” siger Karin Pedersen, der har været vuggestuepædagog siden 1989.
Får stor hjælp for små penge
Hun kan sagtens huske, da de tidligere kun var én pædagog på legepladsen.
”Så håbede man bare, at børnene blev hentet hurtigt. Hvis et barn lavede i bleen, måtte man jo afvente sin kollega, før man kunne skifte bleen. Når vi nu kan gå to ud sammen, er det ikke noget, vi skal bekymre os om,” siger hun.
Som tillidsrepræsentant og pædagog ville hun i den bedste af alle verdener altid foretrække en uddannet arbejdskraft fremfor uuddannet, men hun opfatter de unge som en ekstra hjælp, der ikke går fra de pædagogiske kræfter i institutionen.
”Vi får så meget for de små penge, en ungarbejder koster. Og jeg synes også, at det er rart, at de unge mennesker her hos os kan begynde deres arbejdsliv et godt og trygt sted. Samtidig kan vi se, at børnene er glade for de store piger, der kommer i huset,” siger Karin Pedersen.
Opgaver med børnene kræver særlig viden
Selv om nye regler tillader, at fritidsjobbere også leger og læser med børnene, har Vuggestuen Århusbo ingen planer om at give de unge opgaver med børnene.
”Det vil kræve en hel anden oplæring. Skal du læse med et barn, kan du ikke bare sætte dig i sofaen. Du skal vide, at med den dreng skal du være tydelig, fordi han hører dårligt, og den pige skal du have tæt ved dig, fordi hun kan finde på at slå ud efter de andre. Der kræves en særlig viden om børnene, og hvis de unge skulle indgå i arbejdet med børnene, ville det også kræve et helt andet overblik fra os pædagoger,” siger Karin Pedersen.
