Flere mulige lovbrud: Ny sag kan ramme dagtilbud i hele landet

Ministeriet for Børn og Undervisning har bedt Ankestyrelsen om at undersøge en sag om mulige kommunale lovbrud. Sagen kan få konsekvenser for dagtilbud i hele landet. Her er, hvad du som pædagog bør vide.
Børn har brug for pædagoger, men faglighedskrisen bliver kun værre.
Hvis Ankestyrelsen blåstempler Furesø Kommunes praksis, åbner det for, at landets kommuner kan spare penge på dagtilbudsområdet blandt andet ved at skævvride normeringerne yderligere.

Ministeriet for Børn og Undervisning har bedt Ankestyrelsen om at undersøge en sag, hvor Furesø Kommune potentielt har brudt loven på flere punkter. Det viser en række aktindsigter foretaget af pædagogernes fagblad Børn&Unge.

Sagen kan få betydning for dagtilbud i hele landet. For Ankestyrelsens håndtering af den kan enten åbne en dør for yderligere besparelser i kommunerne eller endegyldigt lukke den.

Kommune kan spare penge på mulige lovbrud

Sagen handler om Furesø Kommunes drift af daginstitutionen Humlehaven. Institutionen er oprettet med grundlag i dagtilbudsloven. Men meget tyder på, at Furesø Kommune reelt driver Humlehaven som en specialinstitution i strid med dagtilbudsloven:

  • Eksempelvis omtaler Furesø Kommune selv Humlehaven som 'kommunens tilbud' til børn med blandt andet ’gennemgribende udviklingsforstyrrelser’.
  • Desuden peger ministeriet på, at det umiddelbart kun er muligt at få en plads i institutionen, hvis man bliver visiteret af kommunen.

Furesø Kommunes fremgangsmåde medfører også, at kommunen kan undgå lovkrav til pædagogiske specialinstitutioner i barnets lov (tidligere kaldet serviceloven).

Samlet giver Furesø Kommunes praksis flere potentielle økonomiske fordele:

  • Humlehaven har en normering, som er langt bedre end niveauet for minimumsnormeringer. Og fordi Humlehaven tælles med i Furesø Kommunes opgørelser af normeringer i dagtilbud, kan kommunen spare tilsvarende på normeringen i de øvrige dagtilbud uden at komme på kant med loven om minimumsnormeringer.
  • Desuden er det som udgangspunkt muligt at få dækket en del af de ekstra udgifter til den særligt gode normering ved at hæve egenbetalingen fra forældre til børn i kommunens øvrige daginstitutioner.

Se mere om sagens detaljer i faktaboksen nederst.

Sag kan ramme dagtilbud i hele landet

Loven om minimumsnormeringer har begrænset kommunernes mulighed for at spare på normeringen. Så hvis Ankestyrelsen godkender Furesø Kommunes praksis, kan andre kommuner fristes til at kopiere metoden for at spare penge.

Det bekymrer Karen Aslaug Ramm, næstformand i BUPL Storkøbenhavn:

”Hvis kommuner kan lægge specialtilbud ind under dagtilbudsloven, er der risiko for, at det vil udvande kvaliteten både i specialtilbud og almene daginstitutioner,” siger hun.

Hvis Ankestyrelsen til gengæld bekræfter, at Furesø Kommunes praksis er ulovlig, kan sagen sætte en vigtig grænse for kommunernes mulighed for at udvande minimumsnormeringerne:

”Det er vigtigt for os, at der ikke er huller i lovgivningen, som kommuner kan spekulere i. Derfor er vi tilfredse med, at ministeriet nu har bedt Ankestyrelsen om at undersøge, om Furesø Kommunes drift af Humlehaven er i strid med loven,” siger Karen Aslaug Ramm.

Kommune har ikke svaret

Børn&Unges aktindsigter viser, at Furesø Kommune over for Børne- og Undervisningsministeriet fastholder, at Humlehaven bør høre under dagtilbudsloven. Det er på den baggrund, at ministeriet har sendt sagen videre til Ankestyrelsen (se mere i boksen nedenfor).

Børn&Unge har forsøgt at få en kommentar til sagen fra Furesø Kommune, men kommunen har ved redaktionens deadline endnu ikke svaret.

Ankestyrelsen oplyser til Børn&Unge, at styrelsen afventer høringssvar fra Furesø Kommune med frist i slutningen af maj. Herefter vil Ankestyrelsen tage stilling til, om der skal rejses en sag. 

Forstå sagen: Sådan kan kommuner spare penge på potentielt ulovlig drift

Sagen om Furesø Kommunes drift af institutionen Humlehaven kan som nævnt få indflydelse på danske daginstitutioner som helhed.

For at forstå sagen kan det dog hjælpe at vide lidt om institutionen:

  • Humlehaven er etableret som daginstitution med grundlag i dagtilbudsloven. Altså som almen daginstitution, der skal leve op til kravene i netop dagtilbudsloven.
  • På kommunens hjemmeside beskrives institutionen dog som ”Furesø Kommunes tilbud til børn i alderen 0–6 år med symptomer eller diagnoser på gennemgribende udviklingsforstyrrelser og ADHD. Humlehaven modtager endvidere børn med ikke alderssvarende kognitive forudsætninger og kommunikationsvanskeligheder, samt børn med relationelle, affektive og/eller tilknytningsmæssige udfordringer.”
  • Ifølge Furesø Kommunes hjemmeside har alle medarbejdere i Humlehaven ’specialpædagogiske kompetencer.’
  • Danmarks Statistiks opgørelser af normeringer på institutionsniveau viser, at Humlehaven i 2022 havde en normering svarende til 0,9 vuggestuebørn og 1,7 børnehavebørn pr. pædagogisk personale.
  • Humlehavens særligt gode normering førte til, at Ministeriet for Børn og Undervisning i efteråret 2024 inddragede institutionen i en undersøgelse af daginstitutioner med opsigtsvækkende gode normeringer. 

Børn&Unges aktindsigter viser, at Furesø Kommune over for Børne- og Undervisningsministeriet fastholder, at Humlehaven bør høre under dagtilbudsloven. Furesø Kommune henviser til, at støtten til børnene i Humlehaven gives via støtteparagraffen i dagtilbudsloven (paragraf 4, st. 2).

Det er i forlængelse af Furesø Kommunes svar til Børne- og Undervisningsministeriet, at ministeriet har bedt Ankestyrelsen om at se nærmere på sagen.

Ministeriet peger i henvendelsen til Ankestyrelsen på flere punkter, hvor Furesø Kommunes drift af Humlehaven kan være på kant med loven. Herunder:

  • Umiddelbart er det udelukkende muligt for børn at få en plads i Humlehaven, hvis Furesø Kommune visiterer dem til institutionen. Det bryder i så fald med dagtilbudslovens krav om ’åben indskrivning,’ hvor forældre selv kan skrive deres børn op til en daginstitution.

    Furesø Kommunes praksis giver flere potentielle økonomiske fordele, der kan være på kant med loven:

  • Fordi Humlehaven er oprettet efter dagtilbudsloven, kan Furesø Kommune potentielt få dækket dele af de ekstra udgifter til Humlehavens særligt gode normeringer via øget egenbetaling fra forældre til børn i kommunens øvrige daginstitutioner. Det må man ikke i en specialinstitution med grundlag i barnets lov (tidligere kaldet serviceloven).
  • Humlehavens særligt gode normeringer tæller med i Furesø Kommunes gennemsnitlige normering på dagtilbudsområdet. Det betyder, at Furesø Kommune kan spare tilsvarende på normeringen i kommunens øvrige dagtilbud og stadig leve op til loven om minimumsnormeringers krav (1:3 og 1:6 i gennemsnit på kommuneniveau).
    Hvis Humlehaven i stedet var en specialinstitution med grundlag i barnets lov, ville institutionens normering ikke tælle med i Furesø Kommunes samlede normering på daginstitutionsområdet.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.