Deltidsansatte pædagoger løfter sløret: Sådan får I os op i tid 

Flere på fuldtid er en af kommunernes mest effektive veje til at mindske pædagogmanglen, og nu fortæller tusindvis af deltidsansatte pædagoger, hvad der kan få dem op i tid. Kommunerne bør lytte og lave reelle ændringer, mener BUPL.
Barn leger på skød af voksen
Langt over halvdelen af de deltidsansatte daginstitutionspædagoger er åbne for at gå op i tid, hvis de får bedre vilkår. Det viser BUPL's seneste vilkårsundersøgelse.

Pædagogmanglen breder sig, og stadig flere kommuner står akut og mangler pædagoger.

En af de mest effektive måder for kommunerne at skaffe flere pædagogtimer er ved at få deltidsansatte pædagoger op i tid. Og i BUPL’s seneste vilkårsundersøgelse fra efteråret 2023 fortæller 5.500 deltidsansatte daginstitutionspædagoger netop, hvad deres arbejdsgivere kan gøre for at få dem op i tid.

Og flere af de ændringer, pædagogerne efterspørger, har flere kommuner allerede gode erfaringer med.

Nye tal understreger: Vilkår er afgørende for at få flere på fuldtid

De ændringer, som ifølge vilkårsundersøgelsen kan få flest deltidsansatte pædagoger op i tid, er bedre normeringer og mere tid til at bruge pædagogfagligheden optimalt i hverdagen.

Men også indflydelse på tilrettelæggelsen af arbejdstiden samt mere skemalagt tid til planlægning, evaluering og refleksion kan få et stort antal pædagoger op i tid (se hele listen nederst).

Det overrasker ikke Johnny Gaardsdal, medlem af BUPL’s forretningsudvalg med politisk ansvar for blandt andet arbejdsmiljø. Han mener, pædagogernes svar i vilkårsundersøgelsen viser, at kommunerne har et stort potentiale for at skaffe flere pædagogtimer. Men det kræver de rette vilkår.

”Tid til faglighed og ordentlige normeringer er helt afgørende for, om man kan lave godt pædagogfagligt arbejde. Bedre vilkår sænker arbejdspresset og styrker arbejdsglæden. Det ved både vi og kommunerne, og der er heldigvis flere kommuner, som er begyndt at kigge på netop disse vilkår. Men langt flere kommuner skal med på vognen,” siger han.

BUPL har tidligere beregnet, at der kan skaffes op til 3.000 ekstra pædagog-årsværk, hvis kommunerne sætter ind med bedre vilkår og normeringer.

Kommuner ved godt, at tid til planlægning og refleksion er et hit

Merete Villsen, dagtilbudschef i Aalborg Kommune og formand for Børne-kulturchefforeningens dagtilbudsnetværk, påpeger, at mange kommuner allerede nu arbejder med vilkårene for at få flere pædagoger op i tid.

”Pædagogjobbet har nogle medfødte udfordringer, eksempelvis åbne- og lukkevagter, hvor man skal møde klokken 6 eller gå klokken 17. Og det er svært at komme udenom. Men jeg oplever, at mange kommuner har fokus på at øge pædagogernes indflydelse på arbejdsdagen og er opmærksomme på, at tid til forberedelse og faglig refleksion ser ud til at rykke,” siger hun.

Netop øremærket tid til forberedelse og refleksion bruger Aalborg Kommune i øjeblikket selv i et forsøg, hvor en række pædagoger tester fuldtid med fire dages arbejdsuge.

Johnny Gaardsdal fra BUPL opfordrer dog til, at endnu flere kommuner sætter turbo på arbejdet med at give pædagoger større indflydelse på arbejdsdagen og øremærket tid til planlægning og refleksion.

Deltid koster for pædagogerne

Deltid koster ikke kun for kommunernes mulighed for at skaffe pædagogtimer nok, viser udregninger fra BUPL.

Gennemsnitligt arbejder en daginstitutionspædagog 34 timer om ugen, og over et arbejdsliv på 40 år koster det omkring 1,6 millioner kroner i bruttoindtægt (løn plus pension) i forhold til, hvis de arbejdede 37 timer om ugen.

”Mange på deltid har lavet en afvejning, hvor de accepterer en lavere indtægt mod at have et arbejdsliv, de kan holde til. Men kommunerne er nødt til at gøre sig lækre i kampen om pædagogerne. Og hvis flere kommuner tilbyder løn og vilkår, som giver mod på fuldtid, så vil det gavne både kommunernes rekrutteringsmuligheder og pædagogernes økonomi,” siger Johnny Gaardsdal.

Pædagogers arbejdstid er steget en smule

Overordnet ser kommunernes indsatser for at få flere pædagoger op i tid ud til at have en vis effekt. I hvert fald er pædagogernes gennemsnitlige arbejdstid steget de seneste år, viser tal fra Kommunerne og Regionernes Løndatakontor (KRL).

Siden 2019 er den gennemsnitlige arbejdstid for en daginstitutionspædagog steget fra 33,8 timer om ugen til 34,0 timer om ugen i 2023.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.