Jobopslag lokker pædagoger med gode vilkår
Bliv en del af et selvstændigt arbejdende team med høj pædagogandel. Mød en velfungerende humoristisk personalegruppe i et fagligt miljø med forberedelsestid og personalemøde hver uge. Mærk, hvordan det er at arbejde med høj medarbejdertrivsel og lavt sygefravær.
Det er blot nogle af de tilbud, jobsøgende pædagoger får, når de klikker sig ind på jobannoncer i dag. For når en institution mangler en pædagog, er det ikke ualmindeligt, at arbejdspladsen fremhæver deres særlig gode vilkår.
Betalt efteruddannelse, høj score i kvalitetsundersøgelsen, gode normeringer eller mulighed for at arbejde i små grupper er andre eksempler på, hvordan pædagogiske arbejdspladser forsøger at tiltrække den helt rette pædagog.
Det viser en række pædagogiske jobannoncer, som Børn&Unge har gennemgået.
Institutioner er nødt til at oppe sig
Lasse Bjerg Jørgensen, hovedkasserer i BUPL med politisk ansvar for arbejdsmarkedet, kalder det en interessant tendens og hæfter sig ved, at det er nogle af de samme vilkår, som mange pædagoger efterspørger i BUPL’s vilkårsundersøgelser.
”Pædagoger savner høj faglighed, reelle minimumsnormeringer samt tid og mulighed for faglig sparring og refleksion. Det er godt, at mange institutioner har indset det og har erkendt, at de er nødt til at oppe sig, hvis de vil skaffe dygtige pædagoger til deres ledige stillinger,” siger Lasse Bjerg Jørgensen.
”Vi er gået fra en situation, hvor mange pædagoger har arbejdet i samme institution i en årrække, til at man i dag i højere grad ’stemmer med fødderne’ og går efter de gode vilkår. Lad os håbe, at det kan være en løftestang for det pædagogiske område, så pædagoger får bedre mulighed for at bruge deres faglighed. Og lad os håbe, at de flotte ord ikke blot står i annoncerne, men at det også er den virkelighed, jobsøgende pædagoger møder, når de kommer til samtale,” tilføjer han.
Siger noget om, hvor lav standarden er
Ifølge Christian Aabro, der i mange år har forsket i pædagogers faglighed, er der også en anden side af institutionernes forsøg på at lokke pædagoger til med løfter om gode vilkår.
”Når gode rammer i sig selv bliver et salgsargument, siger det noget om en situation på pædagogiske arbejdspladser, hvor man ikke kan tage for givet, at man arbejder under rimelige vilkår. Derfor fremhæver man de gode rammer, når de findes. Det siger noget om, hvor lav standarden er blevet,” siger Christian Aabro.
Spørg ind til rammer og vilkår
Lasse Bjerg Jørgensen opfordrer jobsøgende pædagoger til at spørge ind til de løfter om gode rammer og vilkår, de læser i jobopslagene:
”Når institutionen skriver, at der hos dem er mulighed for at bruge sin faglighed, reflektere og sparre, så spørg ind til, hvordan det praktisk sker i hverdagen, og hvilke ressourcer institutionerne stiller til rådighed, for at det kan lade sig gøre,” lyder hans opfordring.
”Den allervigtigste forudsætning for, at en pædagog trives i sit job, er muligheden for at bruge fagligheden til gavn for børn og unge. Et øget fokus på faglighed vil sikre, at flere pædagoger bliver i faget. Måske kan det endda bidrage til, at nogle af de mange pædagoger, der har forladt faget, kommer tilbage,” tilføjer Lasse Bjerg Jørgensen.