SFO-pædagoger gjorde julefilm til et kæmpehit: Sådan kan I kopiere succesen

Styrkede relationer på tværs af årgange og nye muligheder for børn på kanten af fællesskabet. Det er bare nogle af gevinsterne fra et filmprojekt i Kongevejens Skole & SFO. Nu fortæller pædagogerne bag, hvordan andre kan genskabe succesen.
Foto fra Kongevejens Skole og SFI's optagelser af filmen 'Juleklokkens Hemmelighed'
Det gav gode oplevelser for både børn og voksne, da Kongevejens Skole & SFO i Kongens Lyngby i 2024 lavede filmen 'Juleklokkens Hemmelighed.' Og selvom filmen ser ambitiøs ud, behøver det ikke være svært at kopiere de pædagogiske gevinster ved projektet.

Rammerne om Kongevejens Skole en spytklat fra Frilandsmuseet i Kongens Lyngby er i top med store varierede udeområder og et særligt indskolingshus.

Her huserer skolepædagogerne Nikolaj Falkenberg Hansen, Lasse Rosdahl-Petersen og Tobias Green på hver sin årgang. Og på hver sin etage.

Og netop etageadskillelsen var en af grundene til, at de tre pædagoger lancerede ideen om at lave film. De vil nemlig skabe en SFO, som favner alle uanset alder.

"Etageopdelingen i SFO'en skaber skel mellem børnene, og i frikvartererne leger børnene zoneopdelt som et levn fra corona-tiden. Vi ville gerne vise børnene, at de andre børn ikke er farlige gennem et fælles tredje. Det teknologiske, medieverdenen fanger mange, så det blev til en filmproduktion,” fortæller Nikolaj Falkenberg Hansen.

I boksen nederst i artiklen giver pædagogerne fire gode råd til, hvordan man kan komme i gang.

70-80 børn ville være med: Styrkede relationer på tværs af klasser

Henved 70-80 af SFO’ens 210 medlemmer meldte sig til projektet. Nogle fik hovedroller, andre var statister. Nogle havde ansvar for mikrofonerne, andre byggede kulisser og stod for rekvisitter. 

”Børnene lærte blandt andet, at det er okay at fejle, som når vi havde glemt at oplade batteriet til kameraet. Eller når Lasse, der havde en skurkerolle, kom til at se ind i kameraet, og vi måtte tage scenen om. De lærte også at vente på andre, selvom det kan være svært, og anerkende andres præstation, når de selv havde en birolle,” fortæller Tobias Green.

”Børnene syntes, det var fedt at være med til. Men det allervigtigste er, at vi nu ser børnene søge hinanden på tværs af alder og klasse. Kendskab giver venskab,” siger Lasse Rosdahl-Petersen. 

Pædagoger brugte deres erfaringer fra musikvideoer og rollespil

De tre pædagoger er ikke helt uvante med film og fiktion. Tobias Green havde haft succes med at producere korte musikvideoer med børnene, og Lasse Rosdahl-Petersen er aktiv indenfor rollespil. Nikolaj Falkenberg Hansen havde tidligere arbejdet med film og hev fat i de to kolleger og fik dem med på ideen om en julefilm.

”Vi voksne har også fået et bedre professionelt samarbejde, fordi vi har lært hinanden meget bedre at kende, hvilket styrker samarbejdet på tværs af huset. Desuden har de små lært os, der har børn i ældre klasser at kende, så det er mere trygt, når de rykker op,” tilføjer Nikolaj Falkenberg Hansen.

Foto fra optagelserne af 'Juleklokkens Hemmelighed' fra Kongevejens Skole & SFO i 2024.

Dyrt udstyr er ikke nødvendigt

Pædagogerne fra Kongevejens Skole & SFO har masser af teknisk udstyr.
Men man behøver ikke dyre mikrofoner og andet for at komme i gang. Optagelser med telefon eller tablet kan sagtens fungere.

Foto fra Kongevejens Skole og SFI's optagelser af filmen 'Juleklokkens Hemmelighed'

Filmprojekter er både for børn, som har stjernedrømme, og børn, der bare gerne vil være en del af fællesskabet. Her er mulighed for både at sige replikker foran kameraet og bare at holde mikrofonen.

Foto fra Kongevejens Skole og SFO's optagelser af filmen 'Juleklokkens Hemmelighed'

Pædagogerne på Kongevejens Skole & SFO anbefaler at undgå deadlines. De holder alligevel ikke, for hverdagen er uforudsigelig med møder, sygdom og så videre.

Derfor kræver filmoptagelser også en del forventningsafstemning i forhold til eksempelvis tidsforbruget undervejs og det endelige produkt.

SFO-børn nød filmprojekt: Sjove minder og nye venner

3. klasses eleverne Siena og Ellie fniser bare ved tanken om filmen ’Juleklokkens hemmelighed’, som de var med til at producere i 2024.

”Du skulle vælte en skovl i filmen, men du var slet ikke klodset nok, så vi måtte filme det igen og igen,” ler Ellie, så hun er ved at vælte ned af stolen.

Siena og Ellie har fået nye venner fra andre klasser på grund af filmprojektet.

”Jeg taler mere med pigerne fra parallelklassen,” siger Siena.

”Jeg har også fået nye venner fra andre klasser,” supplerer Ellie.

Filmen blev vist to gange på skolen og kan desuden ses på YouTube. 

”Jeg lavede en lille biograf derhjemme og så den med min kusine, mens vi fik popcorn og cola. Det var rigtig sjovt at lave film,” mener Siena.

I boksen nedenfor giver pædagogerne bag filmprojektet 4 gode råd til, hvordan man selv kommer i gang med pædagogiske filmprojekter.

Hele filmen 'Juleklokkens Hemmelighed' kan ses på Youtube.

Du kan også se Børn&Unges interview med pædagog Martin Thilemann fra Marievangsskolen i Slagelse, der bruger film til at få børnene på banen:

4 tips: Sådan kommer I i gang med pædagogiske filmprojekter

Tip 1: I behøver ikke avanceret udstyr – brug, hvad I har

En filmproduktion kræver ikke store investeringer i form af dyre kameraer og mikrofoner, men kan sagtens filmes med fritidshjemmets iPad.

Tænk kreativt med kulisser og rekvisitter, I har garanteret noget i en kasse eller skuffe, der kan bruges, lyder rådet fra de tre pædagoger fra Kongevejens Skole & SFO.

”Vi skrev manuskriptet i august, og i efteråret åbnede værkstederne i SFO’en. Men man behøver selvfølgelig ikke lave en julefilm, men kan producere film året rundt,” siger Nikolaj Falkenberg Hansen.

Tip 2: Brug fokuserede værksteder til at give alle børn nye muligheder

Pædagogerne anbefaler, at man arbejder med fokuserede værksteder, der rummer muligheder både for dem, som har stjernedrømme, og dem der er på kanten af forskellige grupperinger og bare gerne vil være en del af fællesskabet.

På Kongevejens Skole & SFO inddrog værkstederne også kolleger, som ellers ikke var direkte med i produktionen, men som for eksempel var gode til at sy eller lave musik.

”Vi arbejdede blandet andet med lyssætning og rekvisitter, kostumer og kulisser, kameraføring og skuespil. For nogle af børnene var det grænseoverskridende at skulle sige replikker foran et kamera, for andre var det stort, at de havde ansvaret for at holde en mikrofon. Der skete en kæmpe social udvikling både med de enkelte børn og hele børnegruppen,” siger Tobias Green.

Tip 3: Start i det små - filmprojekter kræver planlægning og opbakning

Hvis du vil producere en film, så alliér dig med kolleger. Du kan ikke gøre det alene, for én skal have styr på optagelsen, mens mindst én anden skal have fokus på de medvirkende børn. Og begynd med et lille projekt, så kan I altid skalere op, lyder et andet råd fra pædagogerne på Kongevejens Skole SFO.

”Vi brugte forberedelsestid og intereressetimer efter aftale med ledelsen, fordi vi var så engagerede i projektet. Men det behøver man selvfølgelig ikke gøre. Ledelsesopbakning til et stort projekt som en film er dog afgørende, for det kræver masser af planlægning,” understreger Tobias Green.

Tip 4: Drop deadlines - hverdagen er uforudsigelig

Pædagogerne på Kongevejens Skole & SFO havde oprindeligt planlagt en række optagelsesdage. Men deres råd til andre er, at man i stedet skal droppe deadlines. De holder alligevel ikke, for hverdagen er uforudsigelig med møder, sygdom og så videre. 

"Optag I stedet, når I kan. Så undgår I en masse stress, når tidsplanen alligevel ikke holder. Brug dog højst 3-4 måneder på projektet, ellers når både børn og voksne at blive trætte af det,” påpeger Lasse Rosdahl-Petersen.

Forventningsafstemning mellem de deltagende pædagoger er også vigtig, understreger han. Både i forhold til eksempelvis tidsforbruget undervejs og i forhold til det endelige produkt. 

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.