SFO-pædagoger gjorde julefilm til et kæmpehit: Sådan kan I kopiere succesen
Rammerne om Kongevejens Skole en spytklat fra Frilandsmuseet i Kongens Lyngby er i top med store varierede udeområder og et særligt indskolingshus.
Her huserer skolepædagogerne Nikolaj Falkenberg Hansen, Lasse Rosdahl-Petersen og Tobias Green på hver sin årgang. Og på hver sin etage.
Og netop etageadskillelsen var en af grundene til, at de tre pædagoger lancerede ideen om at lave film. De vil nemlig skabe en SFO, som favner alle uanset alder.
"Etageopdelingen i SFO'en skaber skel mellem børnene, og i frikvartererne leger børnene zoneopdelt som et levn fra corona-tiden. Vi ville gerne vise børnene, at de andre børn ikke er farlige gennem et fælles tredje. Det teknologiske, medieverdenen fanger mange, så det blev til en filmproduktion,” fortæller Nikolaj Falkenberg Hansen.
I boksen nederst i artiklen giver pædagogerne fire gode råd til, hvordan man kan komme i gang.
70-80 børn ville være med: Styrkede relationer på tværs af klasser
Henved 70-80 af SFO’ens 210 medlemmer meldte sig til projektet. Nogle fik hovedroller, andre var statister. Nogle havde ansvar for mikrofonerne, andre byggede kulisser og stod for rekvisitter.
”Børnene lærte blandt andet, at det er okay at fejle, som når vi havde glemt at oplade batteriet til kameraet. Eller når Lasse, der havde en skurkerolle, kom til at se ind i kameraet, og vi måtte tage scenen om. De lærte også at vente på andre, selvom det kan være svært, og anerkende andres præstation, når de selv havde en birolle,” fortæller Tobias Green.
”Børnene syntes, det var fedt at være med til. Men det allervigtigste er, at vi nu ser børnene søge hinanden på tværs af alder og klasse. Kendskab giver venskab,” siger Lasse Rosdahl-Petersen.
Pædagoger brugte deres erfaringer fra musikvideoer og rollespil
De tre pædagoger er ikke helt uvante med film og fiktion. Tobias Green havde haft succes med at producere korte musikvideoer med børnene, og Lasse Rosdahl-Petersen er aktiv indenfor rollespil. Nikolaj Falkenberg Hansen havde tidligere arbejdet med film og hev fat i de to kolleger og fik dem med på ideen om en julefilm.
”Vi voksne har også fået et bedre professionelt samarbejde, fordi vi har lært hinanden meget bedre at kende, hvilket styrker samarbejdet på tværs af huset. Desuden har de små lært os, der har børn i ældre klasser at kende, så det er mere trygt, når de rykker op,” tilføjer Nikolaj Falkenberg Hansen.
SFO-børn nød filmprojekt: Sjove minder og nye venner
3. klasses eleverne Siena og Ellie fniser bare ved tanken om filmen ’Juleklokkens hemmelighed’, som de var med til at producere i 2024.
”Du skulle vælte en skovl i filmen, men du var slet ikke klodset nok, så vi måtte filme det igen og igen,” ler Ellie, så hun er ved at vælte ned af stolen.
Siena og Ellie har fået nye venner fra andre klasser på grund af filmprojektet.
”Jeg taler mere med pigerne fra parallelklassen,” siger Siena.
”Jeg har også fået nye venner fra andre klasser,” supplerer Ellie.
Filmen blev vist to gange på skolen og kan desuden ses på YouTube.
”Jeg lavede en lille biograf derhjemme og så den med min kusine, mens vi fik popcorn og cola. Det var rigtig sjovt at lave film,” mener Siena.
I boksen nedenfor giver pædagogerne bag filmprojektet 4 gode råd til, hvordan man selv kommer i gang med pædagogiske filmprojekter.
Hele filmen 'Juleklokkens Hemmelighed' kan ses på Youtube.
Du kan også se Børn&Unges interview med pædagog Martin Thilemann fra Marievangsskolen i Slagelse, der bruger film til at få børnene på banen: