Årets højtider og traditioner: Sådan vendte vi sur pligt til stærk pædagogik

Ny bog sætter spot på de mange traditioner og højtider, som pædagoger er med til at fejre med børnene året rundt. Målet er at nytænke og genopdage traditionernes pædagogiske potentiale, fortæller områdeleder Kristina Avenstrup, der er medforfatter til bogen.
Børnehusene Kokkedal har budt nye traditioner velkomne og gentænkt de gamle. Sådan har de vendt sur pligt til stærk pædagogik.
Alle børn skal kunne spejle sig i de traditioner, der i dag fejres i daginstitutioner, mener forfatter og pædagog bag ny fagbog.

Juletidens nisser, gaveværksteder og æbleskiver bringer os hygge og lys i en mørk tid. Snart klæder vi os ud til fastelavn. Og til forår skal der påskeklippes, før juni byder på sommerfester og sankthansfejringer med bål og sang. 

Årets mange højtider og traditioner emmer af magi og fest. Men de kan også føles som en sur pligt. Eller måden, de fejres på, kan være afhængig af nogle få pædagogers meninger om, hvordan de skal fejres. Det opdagede pædagogerne fra de seks daginstitutioner under Børnehusene Kokkedal, da de satte deres traditioner under lup.

”Vi fandt ud af, at vi år efter år mest reproducerede vores traditioner. Når de kom, stoppede vi ikke op, og tænkte, hvad er det for en børnegruppe, vi har nu? Hvor kommer de fra? Hvad er de optaget af? Det var blevet et formål i sig selv at fejre vores traditioner, ’som vi plejer’, eller nogle gange som en enkelt pædagog plejer,” fortæller områdeleder Kristina Avenstrup, der også oplevede, at ikke alle pædagoger og børn var lige begejstrede for at skulle klædes ud til fastelavn eller deltage i juleaktiviteter hver dag i december.

”Vores traditioner var ikke noget, vi i fællesskab havde reflekteret over, og nogle af dem blev måske lidt som en sur pligt. Men det ville vi lave om på,” siger hun. 

Stort pædagogisk potentiale i højtider og traditioner

Siden 2023 har institutionen i et BUPL-støttet udviklingsprojekt derfor arbejdet med at gøre børnehusenes traditioner til en fællesreflekteret del af læringsmiljøet. Med inspiration fra projekterfaringerne har Kristina Avenstrup og kollegaen Sine Hudecek nu også udgivet bogen ’Gå ombord i traditionerne – med omsorg for børnefællesskabet’. 

Bogen giver både ideer til det konkrete arbejde med årets højtider og afspejler de seks børnehuses refleksioner over det store pædagogiske potentiale, der ligger gemt i både gamle og nye traditioner.

”Traditioner kan bruges i arbejdet med alle de store pædagogiske opgaver omkring børnenes trivsel og dannelse, børnefællesskaber, mangfoldighed og bæredygtighed,” siger Kristina Avenstrup, der håber, at andre institutioner med bogen i hånden vil gentænke og nytænke også deres traditioner.

”Vores traditioner bør være en lige så reflekteret del af det pædagogiske læringsmiljø, som alle andre dele af praksis er det,” siger hun.

Vidste du?

I dagtilbud er traditioner en vigtig del af det pædagogiske læringsmiljø og det at sikre deltagelsesmuligheder for alle børn og deres forældre:

”Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier.”

Kilde: § 13 i bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer.

Tegning er et godt værktøj, når pædagoger vil arbejde med at få børns perspektiver frem. Her tegner børn, hvad de kan lide ved halloween.
Tegning er et godt værktøj, når pædagoger vil arbejde med at få børns perspektiver frem. Her har børnene skulle tegne, hvad de kan lide ved halloween.

Inviterer nye og udenlandske traditioner indenfor

De fælles refleksioner i Børnehusene Kokkedal har i praksis medført, at gamle traditioner er blevet justeret på, og helt nye traditioner er kommet til.

”Vi lever i en tid, hvor alt er i forandring og vi løbende skal finde ud af, hvad vi kan være fælles om. Nu fejrer vi halloween, fordi det er blevet kæmpestort i Danmark. Før tænkte nogle af os, at det er en amerikansk tradition, som vi ikke vil have inden for dørene. Men når det fylder i det omgivende samfund og for vores børn, må vi også finde ud af, hvordan det kan se ud i vores daginstitutionskontekst,” siger Kristina Avenstrup.

Børnehusene ligger i boligområder, hvor familierne har en mangfoldighed af kulturelle baggrunde. Så de seneste år har de blandt andet også fejret 'lille eid'.

”Vi vil gerne give alle vores børn noget at spejle sig i. Og når man dykker dybere ned i traditionerne, har de ofte været forbundet med årstidernes skiften, naturens kredsløb og himmellegemernes bevægelse, før de også kom til at handle om religion. Det kan alle jo forholde sig til,” siger Kristina Avenstrup.

Hun fortæller, hvordan en etnisk dansk mor efter en eid-fest i børnehaven fortalte om datterens begejstring, og hvor spændende en tradition, det egentlig var.

”Der er opstået en gensidig nysgerrighed på hinandens traditioner, som styrker hele børnefællesskabet. Nu er der også flere af forældrene med muslimske baggrunde, som deltager i julearrangementerne,” siger hun.

Tøndes slås ned af alle i fællesskab, og derfor får alle børn en krone på til fastelavnsfesten.
Børnene leger kroningsleg op til fastelavn. Når traditionerne får lov at strække sig over længere tid, bliver børnene trygge ved, at hverdagen er anderledes.

Alle børn får krone på til fastelavn

Traditionerne kan variere fra børnehus til børnehus. Det vigtige er, at de hele tiden afspejler den aktuelle børnegruppe, og at der er reflekteret over de pædagogiske formål med fejringen. 

I et børnehus var der nogle børn fra kinesiske familer, og her gav det mening at tage noget ind om det kinesiske nytår. I et andet børnehus havde man talt om, hvordan der i gamle dage var en ægte kat inde i fastelavnstønden, og det syntes børnene var synd for katten. 

”Nu pynter de op med papirskatte i vinduerne, men der er ikke malet nogen kat på den tønde, man slår på,” fortæller Kristina Avenstrup.

Børnene har også været med til at bestemme, at alle får krone på, når tønden er slået ned.

”Vi lavede kroner med alle børnene, fordi tønden ikke slås ned af én, men af hele børnegruppen”.

7 pædagogiske formål med traditioner i dagtilbud

  1. At skabe glæde, stemning og særlige fælles oplevelser.
  2. At markere årets gang og naturens cyklus.
  3. At bringe fantasi, eventyr og magi ind i børnelivet.
  4. At afspejle møder mellem fortid og nutid.
  5. At introducere børnene til højtider og traditioner, som har betydning for mange mennesker i Danmark.
  6. At gøre børnene nysgerrige på mangfoldigheden i børnegruppen og i samfundet.
  7. At skabe ligeværdige fællesskaber, hvor alle kan spejle sig i noget og sætte deres aftryk på det, vi er sammen om.

Kilde: Pjecen ’Traditioner i dagtilbud som del af læringsmiljøet – Erfaringer fra et udviklingsprojekt i Børnehusene Kokkedal’.

Læs om de seneste BUPL-støttede udviklingsprojekter, og om hvordan også I kan søge midler fra puljen

Få børnene tidligt med i planlægningen

I centrum for alle børnehusenes traditioner er syv pædagogiske formål, som skal sikre pædagogisk kvalitet i arbejdet (Se også fold-ud-boksen ovenfor).

Foruden at styrke børnefællesskaberne, gøre børn nysgerrige på hinandens traditioner, vise mangfoldighed, fortælle om traditioner i fortid og nutid og vise traditionernes forbundethed med naturen er et vigtigt formål at bringe fantasi, stemning og magi ind i børnelivet.

”Magien er helt central. Traditioner skal løfte børn ud af hverdagen og ind i en magisk stemning og et større fællesskab,” siger Kristina Avenstrup, der selv holder særligt meget af julen.

”Der er en langstrakthed ved julen, der gør det muligt at dyrke hele fantasiuniverset med nisser og julegrød og besøg af julemanden. Den langstrakthed prøver vi at overføre til vores andre traditioner, så det ikke bliver sådan noget tjuhej, nu er det fastelavn, og få lige købt den tønde. Der skal være tid til at tænke fejringen igennem hver gang på ny, og få børnene med i planlægningen, så det bliver sjovt, trygt og magisk for alle,” siger Kristina Avenstrup.

Julen er fyldt med magi og stemning, og børnehusene laver aktiviteter, hvor alle kan være med.
Julen er fyldt med leg og fællesskab, og børnehusene laver aktiviteter, hvor alle kan være med. Her et skønt gavetog.

7 tip til at gentænke jeres traditioner

  • Stop op og reflektér: Undgå blindt at reproducere jeres traditioner ved sammen at reflektere over, hvad I gerne vil med dem? Hvilke traditioner I vil fejre hvordan? Og hvordan alle børn oplever at kunne spejle sig i aktiviteterne, eller de bliver nysgerrige på andres traditioner.
  • Inddrag børnene i planlægningen: Forbered børnene i god tid, og lad dem komme med ideer, så jeres arbejde med traditionen giver mening og er genkendelig for netop jeres børnegruppe. Gennem tegninger kan børnene udtrykke, hvad de kan lide ved en tradition, og overvej at lave en kæmpe fælles tegning eller plakat. På den måde fpr børnene indblik i hinandens erfaringer, og I sikrer børneperspektivet.
  • Skab forankring, og udvid verden: Ved at fortælle om tidligere tiders måder at fejre en tradition på kan I skabe forankring til den fælles kulturhistorie. Samtidig kan I udvide børnenes forståelse af højtiderne ved at vise, hvordan eksempelvis jul og fastelavn fejres på mange forskellige måder. Lad også børnene selv fortælle om deres særlige familietraditioner, og bed dem tage en ting eller et foto med.
  • Skab stemninger af magi, leg og fællesskab: Børnene elsker traditionernes særlige magi og lege, så dyrk det magiske, når nisserne er på spil, og klæd jer ud med børnene til halloween og fastelavn. Vær kreative i jeres oppyntning, og brug alle sanser, når duften fra julekager spreder sig, eller I skal smage på den særlige påskemad. Fællesskabet styrkes også, når I sammen synger sange eller digter en historie.
  • Dvæl ved udvalgte traditioner: Udvælg hellere fire årlige traditioner, som I bruger lang tid på, end mange traditioner, som I knapt når at forberede eller afslutte, før den næste melder sig. Skift evt. jeres udvalgte traditioner fra år til år. Når I forlænger fejringen, får de mere forsigtige børn tid til at vænne sig til, at hverdagen er anderledes, komme i stemning, føle tryghed og fx turde klæde sig ud.
  • Byg bro til hjemmet: Inddrag forældrene i dagtilbuddets traditioner – måske kan de bidrage med fortællinger om særlige familiens traditioner. Efter hver højtid, kan I afslutte med forældrekaffe i institutionen, så forældrene kan komme ned og opleve stemningen, og se, hvad børnene har været sammen om.
  • Søg ny viden: Sæt jer lidt ind i de forskellige traditioner og højtider og deres historiske betydninger, og lad jer inspirere af hinanden på fælles personalemøder. Tag på biblioteket, og tal med børnene om, hvordan i denne gang skal fejre en kommende højtid, så autopiloten ikke sætter ind, men de pædagogiske formål sikres.

Kilde: Interview med Kristina Avenstrup, områdeleder, Børnehusene Kokkedal.
 

Kort om bogen

Traditioner og højtider i dagtilbud bør gentænkes, mener forfatter og pædagog bag ny bog om traditioner i dagtilbud.

’Gå ombord i traditionerne – med omsorg for børnefællesskabet’ af Kristina Avenstrup og Sine Hudecek viser, hvordan traditioner kan bidrage til børns trivsel, dannelse og fællesskaber i en mangfoldig verden. Bogen er spækket med aktiviteter til fastelavn, påske, lille eid, sankthans, halloween og jul. Du finder også reflektionsspørgsmål samt værktøjer til forældreinvolvering, at arbejde klima-bevidst og inddrage børneperspektivet. Oplagt til drøftelser i personalegruppen og som inspirationskatalog. Udgivet af Dafolo (2025) i serien ’Læringsmiljøer i dagtilbud’.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.