Årets højtider og traditioner: Sådan vendte vi sur pligt til stærk pædagogik

Ny bog sætter spot på de mange traditioner og højtider, som pædagoger er med til at fejre med børnene året rundt. Målet er at nytænke og genopdage traditionernes pædagogiske potentiale, fortæller medforfatter til bogen og børnehusleder Kristina Avenstrup.
Børnehusene Kokkedal har budt nye traditioner velkomne og gentænkt de gamle. Sådan har de vendt sur pligt til stærk pædagogik.

Juletidens nisser, gaveværksteder og æbleskiver bringer os hygge og lys i en mørk tid. Snart klæder vi os ud til fastelavn. Og til forår skal der påskeklippes, før juni byder på sommerfester og sankthansfejringer med bål og sang. 

Årets mange højtider og traditioner emmer af magi og fest. Men de kan også føles som en sur pligt. Eller måden, de fejres på, kan være afhængig af nogle få pædagogers meninger om, hvordan de skal fejres. Det opdagede pædagogerne fra de syv daginstitutioner under Børnehusene Kokkedal, da de satte deres traditioner under lup.

”Vi fandt ud af, at vi år efter år mest reproducerede vores traditioner. Når de kom, stoppede vi ikke op, og tænkte, hvad er det for en børnegruppe, vi har nu? Hvor kommer de fra? Hvad er de optaget af? Det var blevet et formål i sig selv at fejre vores traditioner, ’som vi plejer’, eller nogle gange som en enkelt pædagog plejer,” fortæller daglig leder Kristina Avenstrup, der også oplevede, at ikke alle pædagoger og børn var lige begejstrede for at skulle klædes ud til fastelavn eller deltage i juleaktiviteter hver dag i december.

”Vores traditioner var ikke noget, vi i fællesskab havde reflekteret over, og nogle af dem blev måske lidt som en sur pligt. Men det ville vi lave om på,” siger hun. 

Stort pædagogisk potentiale i højtider og traditioner

Siden 2023 har institutionen i et BUPL-støttet udviklingsprojekt derfor arbejdet med at gøre børnehusenes traditioner til en fællesreflekteret del af læringsmiljøet. Med inspiration fra projekterfaringerne har Kristina Avenstrup og kollegaen Sine Hudecek nu også udgivet bogen ’Gå ombord i traditionerne – med omsorg for børnefællesskaberne’. 

Bogen giver både ideer til det konkrete arbejde med årets højtider og afspejler de syv børnehuses refleksioner over det store pædagogiske potentiale, der ligger gemt i både gamle og nye traditioner.

”Traditioner kan bruges i arbejdet med alle de store pædagogiske opgaver omkring børnenes trivsel og dannelse, børnefællesskaber, mangfoldighed og bæredygtighed,” siger Kristina Avenstrup, der håber, at andre institutioner med bogen i hånden vil gentænke og nytænke også deres traditioner.

”Vores traditioner bør være en lige så reflekteret del af det pædagogiske læringsmiljø, som alle andre dele af praksis er det,” siger hun.

Vidste du ...

I dagtilbud er traditioner en vigtig del af det pædagogiske læringsmiljø og det at sikre deltagelsesmuligheder for alle børn og deres forældre:

”Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier.”

Kilde: § 13 i bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer.

Tegning er et godt værktøj, når pædagoger vil arbejde med at få børns perspektiver frem. Her tegner børn, hvad de kan lide ved halloween.
Tegning er et godt værktøj, når pædagoger vil arbejde med at få børns perspektiver frem. Her har børnene skulle tegne, hvad de kan lide ved halloween.

Inviterer nye og udenlandske traditioner indenfor

De fælles refleksioner i Børnehusene Kokkedal har i praksis medført, at gamle traditioner er blevet justeret på, og helt nye traditioner er kommet til.

”Vi lever i en tid, hvor alt er i forandring og vi løbende skal finde ud af, hvad vi kan være fælles om. Nu fejrer vi halloween, fordi det er blevet kæmpestort i Danmark. Før tænkte nogle af os, at det er en amerikansk tradition, som vi ikke vil have inden for dørene. Men når det fylder i det omgivende samfund og for vores børn, må vi også finde ud af, hvordan det kan se ud i vores daginstitutionskontekst,” siger Kristina Avenstrup.

Børnehusene ligger i boligområder, hvor en større del af familierne har udenlandsk baggrund. Så nu fejrer de også ramadanen.

”Vi vil gerne give alle vores børn noget at spejle sig i. Og når man dykker dybere ned i både danske og udenlandske traditioner, har de ofte været forbundet med årstidernes skiften, naturens kredsløb og himmellegemernes bevægelse meget mere end med religion. Det kan alle jo forholde sig til,” siger Kristina Avenstrup.

Hun fortæller, hvordan en etnisk dansk mor efter en eid-fest i børnehaven fortalte om datterens begejstring, og hvor spændende en tradition, det egentlig var.

”Der er opstået en gensidig nysgerrighed på hinandens traditioner, som styrker hele børnefællesskabet. Nu er der også flere af vores børn med muslimske baggrunde, som sammen med deres forældre deltager i julearrangementerne,” siger hun.

Tøndes slås ned af alle i fællesskab, og derfor får alle børn en krone på til fastelavnsfesten.
Børnene kroner hinanden ved fastelavnsfesten. I et af børnehusene har børene besluttet, at alle får en krone, da de er fælles om at slå tønden ned.

Alle børn får krone på til fastelavn

Traditionerne kan variere fra børnehus til børnehus. Det vigtige er, at de hele tiden afspejler den aktuelle børnegruppe, og at der er reflekteret over de pædagogiske formål med fejringen. 

I et børnehus var der et par børn fra Kina, og her gav det mening at tage noget ind om det kinesiske nytår. I et andet børnehus havde man talt om, hvordan der i gamle dage var en ægte kat inde i fastelavnstønden, og det syntes børnene var dyremishandling. 

”Nu pynter de op med papirskatte i vinduerne, men der er ikke malet nogen kat på den tønde, man slår på,” fortæller Kristina Avenstrup.

Børnene har også været med til at bestemme, at alle får krone på, når tønden er slået ned.

”Vi lavede kroner til alle børnene, fordi tønden ikke slås ned af én, men af hele børnegruppen”.

7 pædagogiske formål med traditioner i dagtilbud

  1. At skabe glæde, stemning og særlige fælles oplevelser.
  2. At markere årets gang og naturens cyklus.
  3. At bringe fantasi, eventyr og magi ind i børnelivet.
  4. At afspejle møder mellem fortid og nutid.
  5. At introducere børnene til højtider og traditioner, som har betydning for mange mennesker i Danmark.
  6. At gøre børnene nysgerrige på mangfoldigheden i børnegruppen og i samfundet.
  7. At skabe ligeværdige fællesskaber, hvor alle kan spejle sig i noget og sætte deres aftryk på det, vi er sammen om.

Kilde: Pjecen ’Traditioner i dagtilbud som del af læringsmiljøet – Erfaringer fra et udviklingsprojekt i Børnehusene Kokkedal’.

Læs om de seneste BUPL-støttede udviklingsprojekter og se, hvordan I søger midler fra puljen

Få børnene tidligt med i planlægningen

I centrum for alle børnehusenes traditioner er syv pædagogiske formål, som skal sikre pædagogisk kvalitet i arbejdet (Se også fold-ud-boksen ovenfor).

Foruden at styrke børnefællesskaberne, gøre børn nysgerrige på hinandens traditioner, vise mangfoldighed, fortælle om traditioner i fortid og nutid og vise traditionernes forbundethed med naturen er et vigtigt formål at bringe fantasi, stemning og magi ind i børnelivet.

”Magien er helt central. Traditioner skal løfte børn ud af hverdagen og ind i en magisk stemning og et større fællesskab,” siger Kristina Avenstrup, der selv holder særligt meget af julen.

”Der er en langstrakthed ved julen, der gør det muligt at dyrke hele fantasiuniverset med nisser og julegrød og besøg af julemanden. Den langstrakthed prøver vi at overføre til vores andre traditioner, så det ikke bliver sådan noget tjuhej, nu er det fastelavn, og få lige købt den tønde. Der skal være tid til at tænke fejringen igennem hver gang på ny, og få børnene med i planlægningen, så det bliver sjovt, trygt og magisk for alle,” siger Kristina Avenstrup.

Julen er fyldt med magi og stemning, og børnehusene laver aktiviteter, hvor alle kan være med.
Julen er fyldt med leg og fællesskab, og børnehusene laver aktiviteter, hvor alle kan være med. Her et skønt gavetog.

Gode tip til at gentænke jeres traditioner

  • Stop op og reflektér: Undgå blindt at reproducere jeres traditioner ved sammen at reflektere over, hvad I gerne vil med dem? Hvilke traditioner I vil fejre hvordan? Og hvordan alle børn oplever at kunne spejle sig i aktiviteterne, eller de bliver nysgerrige på andres traditioner.
  • Inddrag børnene i planlægningen: Lad børnene komme ideer, så jeres arbejde med traditionen giver mening og er genkendelig for netop jeres børnegruppe. Gennem tegninger kan børnene udtrykke, hvad de kan lide ved en tradition, og overvej at lave en kæmpe fælles tegning eller plakat. På den måde fpr børnene indblik i hinandens erfaringer, og I sikrer børneperspektivet.
  • Skab forankring, og udvid verden: Ved at fortælle om tidligere tiders måder at fejre en tradition på kan I skabe forankring til den fælles kulturhistorie. Samtidig kan I udvide børnenes forståelse af højtiderne ved at vise, hvordan eksempelvis jul og fastelavn fejres på helt andre måder ude i verden. Lad også børnene selv fortælle om deres særlige familietraditioner, og bed dem tage en ting med.
  • Skab stemninger af magi, leg og fællesskab: Børnene elsker traditionernes særlige magi og lege, så dyrk det magiske, når nisserne er på spil, og klæd jer ud med børnene til halloween og fastelavn. Vær kreative i jeres oppyntning, og brug alle sanser, når duften fra julekager spreder sig, eller I skal smage på den særlige påskemad. Fællesskabet styrkes også, når I sammen synger sange eller digter en historie.
  • Dvæl ved udvalgte traditioner: Udvælg hellere fire årlige traditioner, som I bruger lang tid på, end mange traditioner, som I knapt når at forberede eller afslutte, før den næste melder sig. Skift evt. jeres udvalgte traditioner fra år til år. Når I forlænger fejringen, får de mere forsigtige børn tid til at vænne sig til, at hverdagen er anderledes, komme i stemning, føle tryghed og fx turde klæde sig ud.
  • Byg bro til hjemmet: Inddrag forældrene i jeres traditioner – måske kan de bidrage med fortællinger om særlige traditioner. Efter hver højtid, kan I afslutte med forældrekaffe i institutionen, så forældrene kan komme ned og opleve stemningen, og se, hvad børnene har været sammen om.
  • Søg ny viden: Sæt jer godt ind i de forskellige traditioner og højtider, og lad jer inspirere af hinanden på fælles personalemøder. Tag på biblioteket, og tal med børnene om, hvordan i denne gang skal fejre en kommende højtid, så autopiloten ikke sætter ind, men de pædagogiske formål sikres.

Kilde: Interview med Kristina Avenstrup, pædagog og daglig leder, Børnehusene Kokkedal.
 

Mere om bogen

’Gå ombord i traditionerne – med omsorg for børnefællesskabet’ af Kristina Avenstrup og Sine Hudecek viser, hvordan traditioner bidrager til børns trivsel, dannelse og fællesskaber i en mangfoldig verden. Bogen er spækket med aktiviteter til fastelavn, påske, eid, sankthans, halloween og jul. Du finder også reflektionsspørgsmål samt værktøjer til forældreinvolvering, at arbejde klima-bevidst og inddrage børneperspektivet. Oplagt til drøftelser i personalegruppen og som inspirationskatalog. Udgivet af Dafolo (2025) i serien ’Læringsmiljøer i dagtilbud’.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.