I er afgørende medspillere: 'Betydningen af leg kan ikke overvurderes'
Leg spiller en afgørende rolle for børns trivsel og udvikling, og pædagoger er vigtige brikker i at få legen til at leve og vokse.
Det viser en ny undersøgelse af børns perspektiver på leg, som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) står bag.
EVA har undersøgt, hvad der optager og udfordrer børn, når det gælder legen i daginstitutioner, og fremlægger nu resultaterne i rapporten 'Børneperspektiver på deltagelsesmuligheder i leg'.
Leg er grundlæggende måde at være i verden på
Betydningen af leg kan ikke overvurderes, lyder det fra Laura Detlefsen, seniorkonsulent ved EVA, som står bag undersøgelsen.
"Børnene viser os, at leg er en grundlæggende måde for dem at være i verden på,” siger hun.
Undersøgelsen viser også flere eksempler på, hvor det kan gå galt for legen:
”Vi ser en del lege, der bryder sammen, fordi samspillene lukker ned for deltagelsen. Fx ser vi tre børn, der leger fødselsdag, men ikke tager imod hinandens input til legens udvikling. Der opstår en stilstand i legen, og den bryder sammen, da to af børnene forlader legestedet og samtidig legen,” siger Laura Detlefsen.
Hent et hæfte med EVAs vigtigste pointer fra undersøgelsen
Pædagoger spiller afgørende rolle
EVAs undersøgelse viser også flere eksempler på, at det pædagogiske personale har en afgørende rolle i børnenes leg. Både som lege-boostere og som medlegere.
Laura Detlefsen vil ikke komme med direkte råd til pædagogisk personale på baggrund af undersøgelsen, men peger på, at det er værd at overveje, om nærhed i legen kan erstatte nogle af de andre pædagogiske aktiviteter i løbet af dagen:
”Det, vi ser, er, at pædagogisk personale har en afgørende rolle, når det kommer til at beskytte leg, der er i gang, booste leg, der er ved at gå i stå og understøtte, at der er deltagelsesmuligheder for alle børn. Det vil være løgn at sige, at det ikke kræver tid og prioritering af kræfter. For det gør det. Men det er en overvejelse værd, om de kræfter ikke er godt givet ud,” siger hun.
Læs hele rapporten 'Børneperspektiver på deltagelsesmuligheder i leg'