Ferien er en vigtig overgang: Sådan bygger pædagoger bro til børns sommerferie

Når børn og deres forældre går på sommerferie fra institution, skole eller SFO, er forventningerne lige så høje, som himlen er blå. For nu har familien endelig tid til slappe og opleve en masse sammen.
”Men” – lyder det fra psykolog Inge Schoug Larsen:
”Virkeligheden viser sig ofte i form af børn, der let bliver frustrerede, skuffede eller urolige. Især i den første del af ferien har mange børn svært ved at overskue alt det, de ellers havde glædet sig sådan til, fx udlandsrejsen eller turen til Legoland. Børnene bliver kede af det – og det gør forældrene selvfølgelig også,” siger hun.
Tænk på ferien som en overgang
Inge Schoug Larsen opfordrer pædagoger til at anskue og arbejde med ferien som en overgang – på linje med andre vigtige overgange, fx fra børnehave til skole.
”Der er tale om en kompleks, psykologisk og neurologisk overgang, hvor barnets nervesystem skal omstille sig – og det skal forældrenes i øvrigt også. Nervesystemet kan ikke bare ’slukke’ fra den ene dag til den anden. Det kan tage dage eller uger. Børn har brug for hjælp i overgangen, og det er en væsentlig pædagogisk opgave at fokusere på – i samarbejde med forældrene,” siger hun.
Ruster barnet til senere overgange
Som konsulent samarbejder Inge Schoug Larsen med institutioner, skoler og kommuner om bl.a. overgange i børns liv. Hun peger på, at gode ferieovergange bidrager til robusthed ved andre overgange:
”Barnet kan bl.a. lære at rumme sine egne forventninger til ferien og at samstemme fælles forventninger, som derfor bliver lettere at indfri eller give slip på, hvis nødvendigt. På den anden side kan en overgang præget af uro og konflikt skabe grundlag for bekymring hos barnet for senere og måske sværere overgange.”
Pædagoger kan guide forældre i overgangen
Pædagoger kan med deres faglighed arbejde med at få ro på børnenes nervesystemer op til ferien. Samtidig kan de støtte forældrene – både i at forstå og håndtere overgangsreaktioner hos deres barn og i at kunne støtte barnet, uden at forældrenes eget nervesystem aktiveres, siger Inge Schoug Larsen.
”Vigtigst er måske, at pædagogerne selv tilegner sig viden om problematikken, så de har let ved at guide forældrene. Forældrene har brug for ikke at føle sig forkerte, når eller hvis de oplever, at overgangen til ferien er vanskelig,” siger psykologen.