Forsker advarer: Pædagogjobbet kræver værn mod moralsk stress

Pædagoger bør have et ’beredskab’ til at håndtere moralsk stress i fællesskab i personalegruppen. For moralsk stress kalder på handling her og nu, vi kan ikke gå i og vente på fremtidige forandringer og bedre ressourcer til institutionerne.
Så klart er budskabet fra lektor og underviser på Københavns Professionshøjskole Carsten Pedersen, der er forfatter til bogen ’Moralsk stress i pædagogisk arbejde’, der udkommer i slutningen af juni 2025.
I bogen beskriver han, hvordan moralsk stress kommer til udtryk, og hvordan vi kan forstå, forebygge og bekæmpe moralsk stress. Det er bydende nødvendigt, fordi moralsk stress har store konsekvenser for både børn og pædagoger i institutionerne, ifølge Carsten Pedersen.
”Typisk opstår den moralske stress, når man skal slukke ildebrande og ikke kan fastholde opmærksomhed på det, som børnene har behov for. Fordi man hele tiden skifter og løber fra det ene til det andet. Det har konsekvenser for kvaliteten i arbejdet med børnene,” siger han.
I bunden af artiklen kan du finde 4 konkrete trin til, hvordan I i personalegruppen kan lave et beredskab mod moralsk stress.
Derfor er det afgørende at modvirke moralsk stress
Der er store omkostninger for pædagoger, der mærker moralsk stress, understreger Carsten Pedersen.
”Egentlig handler det om, at man som professionel bliver forhindret at udfolde professionel dømmekraft. Og professionel dømmekraft er, at man er saglig og faglig og kan stå inde for det, man gør. Både lovgivningsmæssigt, men også praktisk idet, det giver mening, også for den man har med at gøre,” siger han og uddyber:
”Oplevelsen af moralsk stress kan være en kilde til udbrændthed og forråelse. Og det får også den konsekvens, at det måske bliver svært at rekruttere pædagogisk personale, fordi der er mange, der flygter fra erhvervet og måske også mange, der overvejer, om det nu overhovedet er en god idé at studere til pædagog”.
Moralsk stress skal forstås, forebygges og bekæmpes i fællesskab
Moralsk stress opstod som begreb inden for sygeplejen tilbage i 1980’erne, men har siden bredt sig inden for forskningen til andre faggrupper i som skoler, politi, ældresektoren, og senest har forskere fra Professionshøjskolen Absalon netop undersøgt, hvordan fænomenet opstår og håndteres blandt pædagoger i daginstitutioner.
Selvom det er den enkelte pædagoger, der mærker den moralske stress, så skal den forbygges og bekæmpes kollektivt, lyder budskabet fra Carsten Pedersen.
”Hvis vi prøver at tage ansvar for hinandens bekymringer, når de opstår, især i situationer hvor vi er pressede, vil det alt andet lige gøre, at man gennem det samarbejde der opstår, forebygger, at moralsk stress opstår,” siger han.
Du kan læse mere om ’Moralsk stress i pædagogisk arbejde’ og forudbestille bogen på Akademisk Forlags hjemmeside.
Du kan også læse artikler om forskningsprojektet ’Moralsk stress blandt pædagoger i dagtilbud’ i Børn&Unge nr. 4, 2025.