Hvorfor eksploderer antallet af diagnoser til børn og unge?

Sandheden om diagnoser til børn og unge er, at ingen ved præcis, hvorfor antallet på 10 år er eksploderet. Hør forsker Alexandra Brandt Ryborg Jönssons bud på, hvad diagnoser betyder for børn og unge, for pædagoger og for hele samfundet.
Barn sidder med forvirret udtryk og hånden på hovedet
Hvis diagnoser ikke er vejen frem - hvordan hjælper vi så de børn og unge, der er i psykisk mistrivsel? Få en forskers bud i denne podcast.

På 10 år er antallet af diagnoser som autisme eller ADHD til børn og unge steget til omkring det dobbelte, og i dag får 15 ud af 100 børn og unge en psykiatrisk diagnose, inden de fylder 18 år.

Den voldsomme stigning har flere årsager og forklaringer. Men sandheden er, at ingen præcis ved, hvorfor vi ser sådan en eksplosion i antallet af diagnoser. Det vurderer forsker Alexandra Brandt Ryborg Jönsson.

Men hvis diagnoser ikke er vejen frem - hvordan hjælper vi så børn og unge med psykiske problemer og mistrivsel? Det er spørgsmålet i denne episode, hvor journalist Marie Bille besøger forskeren til en snak om overdiagnostik, diagnosers betydning for samfundet og pædagogers betydning for børn og unges mentale sundhed.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.