Ros og råd til pædagoger om skolestart: I hjælper børnene ind i fællesskaberne

For de yngste er skolestarten ny, mens de ældre børn skal genfinde deres plads i klassen, frikvarteret og SFO’en. Uanset hvilket klassetrin, børnene starter på, spiller pædagoger en vigtig rolle, lyder det fra Børns Vilkår, der her giver dig 7 gode råd til skolestarten.
Pædagoger hjælper børn ind i fællesskaberne i skolestarten
Uanset barnets alder er skolestarten fyldt med følelser og forventninger. Børns Vilkår har 7 særlige råd til skolens fagpersoner om at støtte børnene i den første tid efter sommerferien. Find dem i guiden nederst i artiklen.

Landets op mod 700.000 grundskolelever er netop startet i skole. Langt de fleste vender tilbage efter en lang sommerferie. Men for skolens yngste elever er det første gang, de skal finde sig til rette som skolebarn i en dag med både undervisning og frikvarterer – og for manges vedkommende også SFO om eftermiddagen.

Derfor kan skolestarten være særligt udfordrende i 0. klasse. Men også de ældre elever kan have mange bekymringer ved og følelser omkring at skulle møde i skole igen.

For at hjælpe fagpersonerne i skolen med at støtte børnene i den første tid efter ferien, har Børns Vilkår samlet en række råd til skolestarten.

Pædagoger spiller vigtig rolle for fællesskaberne

Især spiller pædagogerne en vigtig rolle for at børnene kommer godt ind i skolens mange fællesskaber, fremhæver uddannelsesfaglig konsulent i Børns Vilkår Lone Smidt.

Det gælder ikke mindst de helt nye 0. klasses elever.

”Med deres faglighed er pædagogerne særligt gode til at gøre børnene trygge ved de nye voksne, ved skolens omgivelser og ved klasserummet,” siger hun og tilføjer.

”Og her er det vigtigt, at pædagogerne får tiden og de rette rammer til at skabe nogle fleksible miljøer, hvor det også er muligt at kunne sætte sig med enkelte børn eller med mindre grupper af børn.”.

I skaber sammenhold og øver omsorgsfuldhed

Lone Smidt erkender, at rammerne til det arbejde i skolen i dag er udfordret. Alligevel oplever hun, at pædagoger formår og er gode til eksempelvis at have fokus på lege, der i skolestarten kan ryste børn sammen, eller de øver børnene i at være hjælpsomme og omsorgsfulde overfor hinanden.

”Det er vigtigt at lære helt fra start, hvordan man kan hjælpe med at trøste, hvis nogen i klassen er kede af det. Og hvis en har glemt sin blyant, så låner vi ham en. Og når nogen ikke kan finde sine sko, så hjælper vi. Alle de her små ting er vigtige for, at børnene oplever at have et trygt og rart børnefællesskab,” siger Lone Smidt og roser også pædagogerne for at være relationskompetente.

”Det er alt det her med at være tæt på børnene, møde dem i øjenhøjde, sætte sig på hug, bruge venlige ord, tale pænt til børnene og gentage ord og beskeder, så man sikrer sig, at børnene forstår, hvad der forventes af dem, og at det giver mening for dem,” siger hun.

Udnyt jeres kompetencer i teamet

Lone Smidt har selv lærerbaggrund og peger på, at også et godt samarbejde mellem lærerne og pædagogerne også er vigtigt for at støtte op om børnene i skolestarten.

”Det handler om at forventningsafstemme med hinanden og være opmærksom på, hvad det er for nogle forskellige faglige kompetencer, man har. Pædagogerne er særligt uddannede til at tage vare på børnenes relationer, støtte dem i at blive en del af fællesskaberne, lære dem at lege og være nærværende med børnene. De kompetencer skal man jo udnytte i teamfællesskabet omkring en klasse,” siger Lone Smidt

Overgange er svært i alle aldre

For de større børn gælder mange af de samme ting. Her er pædagogerne også vigtige i forhold til at have øje for dynamikkerne mellem eleverne, og hjælpe dem med at genetablere fællesskabet eller hjælpe dem over i nye fællesskaber. Det kan være svært for børn i alle aldre.

”Alle overgange er svære. Nogle af de ældre børn kommer tilbage til skolen og er måske er usikre, fordi de ikke har set deres venner en hel sommerferie, eller der har været nogle konflikter. Derfor er vores råd at være særlig opmærksom på frikvartererne, der i de første uger kan være præget af, at dem, der har stærke relationer hurtigt finder sammen, mens andre bliver tabt eller er sårbare,” siger Lone Smidt.

På BørneTelefonen hører Børns Vilkår ofte fra børn, der er bange eller i alarmberedskab, når de går til frikvarter, fordi det der bliver synligt, at de ikke er en del af et fællesskab, eller de skal på overarbejde for at finde plads i fællesskabet.

”For at frikvarterne ikke skal ende i junglelov, kan man have mere voksenstyring af frikvarterne og i skolestarten planlægge dem, så der er synlige voksne tilstede, som kan gå ind og hjælpe børnene. Det kan ofte være en fordel, at det er pædagogerne, som ofte har tætte relationer med børnene fra SFO’en,” siger hun.

Vi skal lytte til børnene

Der er også børn, der slet ikke kommer tilbage til skolen i skolestarten. Lone Smidt kalder langvarigt skolefravær komplekst, og hun har ikke et råd, som vil gælde for alle børn med skolevægring.

”Det vigtige er, at interessere sig for, hvad det for nogle bagvedliggende årsager, der er til en elevs fravær, og så i tæt dialog mellem skolen, barnet og familien at finde de rette løsninger, der kan støtte barnet i at komme tilbage til skolen," siger hun. 

Ofte er det også vigtigt, at barnet selv er med til at pege på, hvad det kunne have brug for, når nu det er på vej tilbage i skole. 

"Fælles for alle i skolestarten er, at det er vigtigt at lytte til børnene,” siger Lone Smidt.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.