Relationsgrupper skaber mening for pædagoger

Hør, hvordan de arbejder med relationsgrupper i Børnehuset Valhalla i Køge. Og mød en forsker, der giver sit bud på, hvordan man styrker mening og status i arbejdet som pædagog.
Barn på løbecykel giver high five til voksen
En vej ud af den aktuelle krise for pædagogfaget kan være, at pædagoger finder mere mening i arbejdet, vurderer lektor Jakob Ditlev Bøje.

Pædagogfaget er på mange måder i krise: Hver anden pædagog overvejer at forlade faget. Uddannelsen kæmper for at tiltrække studerende. Og når man som leder skal ansætte nye pædagoger, så er udvalget begrænset.

Pædagoger mister mening i arbejdet, når deres faglighed og muligheden for at udvikle børnene tilsidesættes. Et modsvar kan være at arbejde med relationsgrupper. Det gør de i Børnehuset Valhalla i Køge, hvor de små grupper har skabt bedre trivsel og større tryghed hos børnene. Og højere faglighed og mere mening i arbejdet for pædagogerne. Kom med på besøg i børnehuset, og mød også en forsker, der har et bud på, hvordan vi vender den aktuelle krise.

Medvirkende: Nina Brødsgaard Nissen, pædagog i Børnehuset Valhalla, Cecilie Christoffersen, leder i Børnehuset Valhalla, og Jakob Ditlev Bøje, forsker på SDU.

Vært: Mads Christian Heede, Kontekst & lyd

Læs artikel bragt i Børn&Unge nr. 9/2024

Se forskningen

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.