Leder tog uddannelse i psykisk arbejdsmiljø: Det tændte en ild i mig

Der skal nye løsninger på banen for at skabe et godt psykisk arbejdsmiljø. Det mener daginstitutionsleder Lise Bech Madsen, som har taget en ny uddannelse i at lede sine medarbejderes psykiske arbejdsmiljø. En uddannelse, der med hendes egne ord tændte en ild i hende.
Foto af pædagogfaglig leder Lise Bech Madsen
Uddannelsen i ledelse af psykisk arbejdsmiljø har både givet Lise Bech Madsen redskaber til at lede sine medarbejdere og til at lede opad, fortæller hun.

Hun så dem godt. Opgaverne, der kom i en lind strøm.

”I løbet af alle de år, jeg har været leder, har jeg jævnligt set medarbejdere, der har fået ondt eller er blevet presset i deres arbejdsmiljø. Det blev jeg jo også selv ind imellem som leder, når mængden af opgaver syntes at være uendelig,” fortæller Lise Bech Madsen. 

Efter at have været leder i Børnehuset Lupinmarken i Viborg siden 2005, besluttede hun sig sidste år for at tage uddannelsen ’Ledelse af psykisk arbejdsmiljø’. En ny uddannelse særligt målrettet ledere og skabt i et samarbejde mellem KL, Danske Regioner og Forhandlingsfællesskabet, som BUPL og dermed også Lederforeningen er medlem af.

At tage uddannelsen skulle vise sig at være det helt rigtige valg for Lise Bech Madsen. På flere planer. 

”Der var både fokus på, hvordan jeg som leder har en mulighed for at påvirke mine medarbejderes psykiske arbejdsmiljø, og hvordan jeg er ansvarlig for det. Og fokus på mit eget psykiske arbejdsmiljø, men også på, hvordan jeg kan skabe ledelsen af en kultur, hvor det psykiske arbejdsmiljø er i fokus,” siger hun.

Fik næsten en åbenbaring

Da Lise Bech Madsen var færdig med uddannelsen, tog hun livtag med sin alenlange to-do-liste.
Helt konkret skrev hun alle de opgaver, hun havde på en uge, op på sit whiteboard. 

”Jeg fik lavet sådan et kæmpe skema, hvor jeg kunne se, at uanset hvor meget jeg anstrengte mig, ville jeg ikke kunne nå i mål hundrede procent med det hele.”

Med den indsamlede data i hånden kunne hun nu bedre lede opad for at få nedbragt antallet af opgaver.

”Det hjalp mig til at sige: Jamen, hvor er det så, jeg skal gøre min ledelse opmærksom på, at her er opgaver, jeg finder det vanskeligt at nå, eller jeg ikke føler mig kompetent til at udføre? Eller hvad må ligge på en andens bord? Og hvilke opgaver vil jeg prioritere, når det brænder allermest på? Det var simpelthen næsten en åbenbaring,” erklærer Lise Bech Madsen.

Læs også: Ny uddannelse skal styrke ledelsen af pædagogers psykiske arbejdsmiljø 

Krise: Afdeling faldt fra hinanden

Det var hårdt brug for at prioritere opgaverne. For mens Lise Bech Madsen deltog i sin uddannelse, var hun samtidig udlånt som leder til andre afdelinger. Det kunne mærkes i Børnehuset Lupinmarken. 

”Midt i det hele sker der faktisk det, at min ene afdeling her i huset falder fra hinanden og får et rigtig dårligt psykisk arbejdsmiljø, fordi det bliver presset på forskellig vis. Pludselig kunne jeg komme tilbage og sige, nu er der i hvert fald brug for, at jeg handler her og nu,” fortæller Lise Bech Madsen. 

Hun havde netop brugt sin uddannelse til at fokusere på de redskaber, hun skulle bruge for at hjælpe sine medarbejdere gennem krisen. 

”Grebene, jeg fik igennem uddannelsen – eller fik genskabt fokus på gennem uddannelsen –  betød også, at jeg kom ind og sagde: Jamen, det er i hvert fald mig som leder, der tager denne her,” siger Lise Bech Madsen og fortsætter:

”Og så hjalp jeg medarbejderne med at kigge på: Hvad er det for en kultur, der er opstået, mens jeg har været væk? Hvor meget af den kultur vil I gerne behold? Og hvor meget skal vi have taget afsked med hurtigst muligt?”

Læs også: God ledelse beskytter pædagoger mod stort følelsesmæssigt pres

Der skal nye metoder til

Efterfølgende har Lise Bech Madsen indført flere nye tiltag, der skal hjælpe medarbejderne i hverdagen og skabe et bedre psykisk arbejdsmiljø.

”Uddannelsen tændte en ild i mig i forhold til at sige, at vi ikke kan blive ved med at reparere tingene på samme måde, som vi altid har gjort,” fortæller hun og opfordrer andre pædagogfaglige ledere til at tage uddannelsen.

For hende har det været særligt værdifuldt, at deltagerne på uddannelsen kommer fra forskellige sektorer og brancher i den offentlige sektor. 

På den måde har hun både kunnet lære af og selv bidrage med sin viden til sine holdkammerater med en hverdag som fx leder på et jobcenter eller indenfor misbrugsområdet. 

”Uanset om man er en erfaren leder som mig eller forholdsvis ny leder, så var det min oplevelse, at alle, der deltog på uddannelsen, fik et kæmpestort udbytte med derfra”, siger Lise Bech Madsen.

Sådan kommer du med på uddannelsen

  • Uddannelsen er skabt af Kommunernes Landsforening, KL, Forhandlingsfællesskabet og Danske Regioner og er målrettet ledere med personaleansvar i kommuner eller regioner.
  • Uddannelsen består af tre hele dage og tre halve netværksdage og kan tages både i Aarhus og København.
     Uddannelsen starter 18. januar 2024 i København og 20. marts 2024 i Aarhus.
  • Deadline for tilmelding til januar-holdet i København er 15. december 2023, mens deadline for tilmelding til marts-holdet i Aarhus er 16. februar 2024. Alternativt kan du også starte i København til august 2024.
  • Der er stadig ledige pladser. Læs mere og tilmeld dig her.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.