Selv for Trump kan en nærværende voksen gøre en forskel

Nogle forestiller sig, at varme hænder har nemme jobs. Men det er kompliceret arbejde med mange dilemmaer. Og så er det en nedladende betegnelse, mener forfatter Stine Askov, der er aktuel med romanen ’Varme hænder’. Hun er selv pædagog og ønsker grundlæggende pædagogik til alle børn – og Donald Trump. Læs også, hvordan Stine Askovs arbejdsliv som pædagog har fundet vej til romanen.
Foto af forfatter Stine Askov
"Pædagogik er for mig et diskussionsfag. Vi er nødt til at få alle meninger i spil, før vi kan finde ud af, hvad det bedste er at gøre. Det er fraværende i den samtale, vi har om faget.” siger forfatter og pædagog Stine Askov.

Camilla er pædagog af den dedikerede slags, der altid forsøger at få relationen og forstå intentionen. Hun ender dog med at droppe sit fag, fordi hun føler, hun svigter sit ansvar. I et halvt år ligger hun udbrændt på sofaen og laver ikke andet end at se afsnit på afsnit af tv-programmet ’Ekstreme samlere’, som hun elsker, fordi det er så overskueligt: ’Når huset var rent, ryddeligt og beboeligt, så var arbejdet slut’, som det hedder i romanen ’Varme hænder’, hvor Camilla er hovedperson. Som varme hænder slutter arbejdet aldrig, må Camilla konkludere.

Camillas varme hænder har dog brug for noget cool cash for at få familiens økonomi til at hænge sammen, så hun søger og får ’verdens nemmeste job’ som handicapmedhjælper for forfatteren Mathilde, der viser sig alt andet end nem at være medhjælper for, når man som Camilla først og fremmest vil relationen. Faktisk udvikler deres forhold sig så isnende og klaustrofobisk, at det nærmer sig en ren gyser. Mere af handlingen skal dog ikke afsløres her. 

’Varme hænder’ er Stine Askovs nye roman. Der er elementer af hendes eget liv i romanen, for hun har selv arbejdet som pædagog i 20 år, har været handicapmedhjælper og er nu forfatter på fuld tid. 

”Men jeg føler mig stadig som pædagog. Forfatter er lidt noget ukendt og fremmed,” siger Stine Askov, der udgav sin første bog, ’Bid’, for 12 år siden.

Blå bog for Stine Askov

  • Født 1976 som den ældste af tre børn.
  • Hendes mor er pædagog, hendes far lærer.
  • Uddannet pædagog fra Københavns Pædagogseminarium i 2000. Har i 20 år arbejdet som pædagog.
  • Har været handicaphjælper.
  • Er nu fuldtidsforfatter.

Udgivelser: 

  • Bid, 2012
  • Bjørneklo, 2017
  • Katalog over katastrofer, 2020
  • Nøjsomheden, 2022
  • Varme hænder, 2024

Litteraturpriser: 

  • Nomineret til Bogforums debutantpris, 2012. 
  • Skulderklaplegatet, 2020. 
  • Nomineret til DR Romanprisen, 2021. 
  • Nomineret til Læsernes Bogpris, 2023. 
  • Ragna Sidén og Vagn Clausens Fonds Dansk Litteraturpris 2023. 

Kilde: Forfatterweb.dk

Foto af Stine Askov

En sarkastisk titel

’Varme hænder’ viser, hvor komplekst og belastende arbejdet som pædagog, handicapmedhjælper og omsorgsprofessionel kan være, og hvor svært det kan være at få den anerkendelse, man fortjener ifølge Stine Askov.

Den manglende anerkendelse af omsorgsarbejdet er også indbagt i titlen ’Varme hænder’.

”Det er en super sarkastisk titel, som også er hilsen til de mennesker, der forestiller sig, at arbejdet som varme hænder er nemt, at enhver kan udføre det, og at det ikke har konsekvenser for de mennesker, der udfører det. Man kunne vel orke at sige faggruppens navn, hver gang man skulle udtale sig, fremfor at lave en stor paraply, der hedder varme hænder,” siger hun. 

Opgaverne, man løser som pædagog, SOSU eller hjemmehjælper, er komplicerede og kræver indsigt, empati og kreativitet, påpeger Stine Askov.

”Det er ikke noget, alle kan blive. Men politisk prøver man ikke at forstå, hvor komplekse problemstillingerne er. Det bliver altid et spørgsmål om at få effektiviseret. Man springer hurtigt frem til konklusionen, men pædagogik er for mig et diskussionsfag. Vi er nødt til at få alle meninger i spil, før vi kan finde ud af, hvad det bedste er at gøre. Det er fraværende i den samtale, vi har om faget.” siger hun.

Fra det virkelige liv: Den typiske pædagog

Flere ting har fundet vej fra Stine Askovs arbejdsliv til romanen ’Varme hænder’. Mange ting er selvfølgelig ændret, men andre elementer kommer direkte fra virkeligheden. Læs her om den pædagogiske personlighedstype.

 

Hovedpersonen Camilla har i sit pædagogliv i romanen været udsat for lidt af hvert. 

’I Radisen fandt lederen på at kortlægge vores personlighedstyper ud fra Belbins personlighedstest. Vi, der arbejdede i Radisen så hinanden i umulige situationer, ingen andre så hinanden i … I børnehaven smeltede det private og det daglige sammen, det intime var synligt. Alligevel troede vi, testen ville afsløre noget nyt om os.’

Det har Stine Askov selv prøvet. 

”Jeg har været ansat et sted, hvor man lavede den test. Vi var alle sammen socialformidlere, undtagen en. Jeg fik den tanke, at der faktisk er en pædagogtype,” siger hun og tilføjer:

”Vi var utroligt ærgerlige, for vi ønskede alle sammen, at vi havde været noget fedt, kritiker eller sådan noget. Men så var vi bare sådan nogen, der forsøgte at holde sammen på det hele, var søde og forsøgte at gyde olie på vandene og var følsomme,” siger hun. 

Er pædagoger sådan?

”Det tør jeg ikke udtale mig om, der er sikkert også alle mulige andre typer. Jeg har lyst til at påstå, at der er en overvægt at enormt engagerede, følsomme, udglattende typer, som ønsker sig, at det her bare skal glide, at det skal blive en god dag,” siger hun.

Camilla er i bogen også ærgerlig over resultatet af testen:

’Belbins test beskrev ni personlighedstyper, der alle gerne skulle være repræsenterede på arbejdspladsen. En til at få ideer, en anden til at igangsætte arbejdet, en til at afslutte det. Vi fordelte os på stuerne og udfyldte spørgeskemaet. Jeg ønskede, jeg var analysator eller specialist, men jeg var pædagog, det var alle om bordet …

Om socialformidleren stod der:

Socialt orienteret, udadvendt og skarpt iagttagende. Sensitiv, diplomatisk og fleksibel. God lytter. Undgår gnidninger og skaber et godt klima.

På negativsiden:

Kan være ubeslutsom og usikker i afgørende situationer. Kan være overfølsom

Det var pædagogen. Det var mig.’

Læs om Belbins personlighedstyper her.

Alle kan forløbe sig

Hovedpersonen Camilla bakser tit med skamfulde følelser og drømmer om at sige alt for voldsomt fra overfor urimelige krav, om de så kommer fra små børn eller den handicappede Mathilde, som hun bliver hjælper for. 

De skamfulde følelser er ikke grebet ud af den blå luft. Som pædagog kunne Stine Askov selv have frustrationerne boblende under overfladen, for eksempel når en treårig dreng pure afviste at få flyverdragt på, inden han skulle ud. 

”Det var jo flovt at have det sådan. Men alle mennesker kan forløbe sig, og det har jeg også gjort. Men det er et stort dilemma, at man er sit eget værktøj. Du skal have kanalen åben ind til det personlige. Det er du nødt til. Det er der, du danner relationer, er autentisk og nærværende. Samtidig er det også der, alle de uhensigtsmæssige følelser kan leve. Det er bare tabu at snakke om dem,” siger Stine Askov.

Følelser fører til refleksion

Eller rettere: Det er blevet mere tabu at snakke om de skamfulde følelser.

”Effektiviseringer og arbejdspres betyder, at der er færre steder, hvor man kan tale om frustrationerne. Da jeg startede som pædagog, havde vi supervision, hvor vi kunne tale om, hvad der var svært på stuen. Målet er politisk set en effektivisering af området, og så er der blevet mindre og mindre plads til de svære følelser. Og følelserne er jo det, der starter den faglige refleksion, hvor man spørger: hvad stiller jeg op her?” siger hun.

Netop arbejdspresset og den manglende tid til at gøre sit arbejde ordentligt ser Stine Askov som en af grundene til, at folk flygter fra pædagogfaget:

”Det spændende og tiltrækkende ved faget er jo netop den faglige refleksion, hvor man prøver at regne ud, hvorfor mennesker er blevet, som de er, eller hvordan man kan få løst en situation. Det er der så meget energi i. Når det bliver mere og mere fraværende, og du bare løber fra det ene til det andet, så mister faget sin værdi, hvis man er fagligt engageret,” mener Stine Askov.

Læs Børn&Unges portræt af Stine Askov her. 

Vidunderlige ting i faget

På trods af stigende arbejdspres, flere frustrationer og manglende anerkendelse er der stadig masser af vidunderlige ting ved at være pædagog, understreger hun.

”Det er bare svært at skrive en roman, der er sådan her: Det går godt, og nu går det bedre. Derfor problematiserer jeg en masse ting. Men det er også superdejligt at være pædagog: At se et barn, der har det svært, få en ven. At man har kæmpet en kamp med forældre, som endelig begynder at gøre, som man har sagt. At sidde tæt på et barn, der holder sin fedtede barnehånd på din arm, mens du læser en historie for det,” siger Stine Askov.

Fra det virkelige liv: Pædagogens hellige pause

Flere ting har fundet vej fra Stine Askovs arbejdsliv som pædagog til romanen ’Varme hænder’. Mange ting er selvfølgelig ændret, men nogle elementer kommer direkte fra virkeligheden. Læs her om den urørlige pause.

 

At pædagoger har pause mellem tolv og to er en regel så fast, som var den støbt i beton. Det må hovedpersonen Camilla sande i ’Varme hænder’, hvor hun konstaterer, at der hver dag udspillede sig det samme drama, når stuen skulle på legepladsen mellem tolv og fjorten, især for drengen Alfred, der bare hadede at være udenfor. ’Jeg gjorde selv oprør. Ville have, vi skulle ændre den lovmæssighed, der tvang alle ud mellem tolv og fjorten. Det var Alfred, men det var også mig. Det lykkedes aldrig. Pædagogernes pause er hellig, livsvigtig, indiskutabel og umulig at flytte, omarrangere, gentænke, forny’, konstaterer Camilla i romanen.

Og det samme har Stine Askov oplevet:

”Jeg arbejdede i en daginstitution, hvor jeg var rigtig glad for at være. Personalet var så dygtigt. Det var nærmest magi, hvad vi kunne udrette for børn, der havde det svært. Men pausen kunne vi ikke lave om,” fortæller hun. 

Om vinteren var der mange børn, der hadede at være ude på legepladsen. De frøs, hadede at røre ved det kolde sand og de lige så kolde cykler.

”Jeg tænkte: ’Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at vi ikke kan lave et tilbud, så man kan være indenfor i timerne mellem 12 og 14. Det må da være muligt.’ Men det var det ikke. Vi diskuterede det. Der var forskellige holdninger: ’Jeg skal have mine pauser. Jeg kan ikke være alene med så mange børn. Alle børn skal tvinges ud og have frisk luft, ellers bliver eftermiddagen forfærdelig’,” husker Stine Askov.

”Det blev en prisme for alle menneskers værdier. Om man kunne rykke på den pause? Det kunne man ikke. Men hvis jeg skulle tage et barneperspektiv på det, så var det de værste timer på dagen. Du var tvunget til at være udenfor. Du kunne ikke søge hjælp hos en voksen, for der var måske kun to voksne på legepladsen, så der opstod en masse konflikter og ulykker, og jeg ved ikke hvad. Altid i de to timer. Det kunne ikke laves om,” konstaterer Stine Askov.

Foto af Stine Askov

Børn skal have pædagogik

I det hele taget burde man måske som samfund interessere sig mere for de forhold, børnene bliver tilbudt i daginstitutionerne. 

”Alle børn går i daginstitution, og nu er der en kæmpe mistrivselskrise. Er der så noget, der skal justeres i daginstitutionerne? Kan vi sætte ind her og spare noget i den anden ende? I stedet snakker man om skærme. Det er helt på månen. Vi taler om, at der skal ydes mere psykologbistand. Nej, der skal være en ordentlig, grundlæggende pædagogik til alle børn. Jeg synes ikke, pædagogik vægtes,” fastslår Stine Askov.

God pædagogik kan nemlig løse mange problemer.

”Man kunne tage sådan en fyr som Donald Trump på skødet og lytte til ham, så vil han kunne gå i en anden retning. Pædagogik kan virkelig meget. Jeg har set det, altså ikke med Donald Trump, men jeg har set børn få ændret deres liv af at være til stede i ordentlig pædagogik,” siger hun.

”Jeg nægter at fravige tanken om, at en nærværende voksen kan gøre en forskel. Bare det lykkes få gange, så er det det hele værd.”

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.